Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dom framhjulen spinner o bakhjlen står still, så fungerar den inte (har inget bättre svar)
Dags för ny långspaning........

Har bilen varit Trimmad/Chippad?

-Stift/Spolar kan ju pajja pga för hög temp/tryck/spikning
-Kan ge ryckningar
-För hög avgastemp kan sabba båda turbona, tex avgastrubinen blad.
-AWDn kan pajja i och med högre moment/effekt specielllt om chippet tar bort momentbegränsningen.
VolvoB20 skrev:Dags för ny långspaning........

Har bilen varit Trimmad/Chippad?

-Stift/Spolar kan ju pajja pga för hög temp/tryck/spikning
-Kan ge ryckningar
-För hög avgastemp kan sabba båda turbona, tex avgastrubinen blad.
-AWDn kan pajja i och med högre moment/effekt specielllt om chippet tar bort momentbegränsningen.

AWD:n i detta fall har inte några mekaniska skador, han har ju bytte n liten tryck/temp givare, som hade ett fabrikationsfel.

det andra stämmer, men kräver att bilen körs extremt fårt under väldigt lång tid (drar husvagn med påligande broms i 200 mil i sträck & att bilen är trimmad)

lite överdrift, men grejen är den att orgnal så ligger bilarna med stora markinaler för vad grejorna tål, sen så är det ju svårt att veta exakt vad som händer när den trimmas.
jag stälde frågan i början av tråden o fatta det som att den inte var trimmad
En uppdatering:

Volvo har bytt båda turboaggregaten och provkört bilen under ca 50 mil utan några ryckningar. Men, när vi själva kört bilen någon vecka kom den typen av kraftiga ryckningar som var efter biltvätten 2006 tillbaka. Vi fick stanna bilen, stänga av motorn och låta den vila någon minut, sen gick bilen helt normalt igen.

Vi tror fortfarande inte att Volvo har hittat själva grundfelet.
Psyko skrev:Har dom testat med att byta Turboreglerventilen ?

Det är det enda fel jag varit med om på en T6:a med ryckningar kopplade till Turbo.
Jag förmodar att man började med att byta Turboreglerventilen. Men den frågan har inte besvarats ännu. :wink:

Beträffande motortvätt, så har jag fått lära, att diverse alkaliska "dundermedel" är rena döden för motorn och alla kontaktstycken m m.
Klassisk kallavfettning och vattenslang är underskattat. :wink:
Amarone skrev:En uppdatering:

Volvo har bytt båda turboaggregaten och provkört bilen under ca 50 mil utan några ryckningar. Men, när vi själva kört bilen någon vecka kom den typen av kraftiga ryckningar som var efter biltvätten 2006 tillbaka. Vi fick stanna bilen, stänga av motorn och låta den vila någon minut, sen gick bilen helt normalt igen.

Vi tror fortfarande inte att Volvo har hittat själva grundfelet.

Beskriv bätre tack!
kom det en ryckning? eller rickte det konstant?
kom det nått felmedelande i displayen?
ni stängde av bilen, hjälpte det inte att återstarta direkt? eller varför vänta ni?
Turboreglerventilen har ingen på Volvo nämnt. Ryckningarna som kom i mars 2009 var så kraftiga och pågick konstant. Inget felmeddelande i displayen denna gång heller. Det har aldrig kommit något felmeddelande och Volvo har aldrig fått något felmeddelande heller vid sina mätningar då bilen servats. Vi prövade aldrig att återstarta direkt utan väntade ca 2 minuter och sen gick bilen som vanligt igen.

Dessa kraftiga rycknignar har inte återkommit nu på 1,5 månader, men man undrar ju naturligtvis om Volvo verkligen har åtgärdat felet med ryckningarna genom att byta båda turboaggregaten när bilen nu ryckte igen på samma sätt som den gjorde efter motortvätten av Volvo 2006 då vi tror att allting med ryckningarna började (se sidan 1).
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]