Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmilV70T5
Min bil är visserligen sänkt men tror att andra utan sänkta bilar går i med sina stänkskydd också.. för mig räcker det med en vanlig trottoarkant som man behöver köra över för att komma upp på tex parkeringar..
av Fred
Ah, min bil är ju inte sänkt...dessutom har jag nivåmatic eftersom det är en Bi-Fuel. Kan tänka mig att det blir en del problem med låga bilar.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har aldrig slagit i mina stänkskydd och då är jag mycket i Grums och är det något stä'lle som har höga trottoarkanter så är det Grums, fy attan :twisted:
däremot så är jag inne på att sänka bilen och har då funderat på 55-40 satsen men kanske får överväga en 35mm sänkning annars kanske stänkskydden börjar ta i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
knas skrev:Hmm, min förre bil v70 (03) hade stänkskärmar fram och på grund av dom började bilen rosta.. typ fastnade smuts mellan plasten och plåten vilket gjorde att lacken skavdes sönder.
Ja tror orsaken till det är att stänkskydden slår i precis överallt när du åker över en kant, börjar glappa lite och sen går det utför.
1. Vid monteringen av mina stänkskydd lägger jag alltid en sträng med transparent silikon/sikaflex mellan så rör det sig aldrig, kommer ej in smuts och håller i 20 år utan risk för rost. Skit i tejpremsan det är ju bara skämt.

2. Har aldrig någonsin slagit i ett skydd, med jag har ju nivåmat också.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]