Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inter9
Halo!

Har haft mycket problem med mitt gasspjäll och fick till slut spjället utbytt för en totalkostanad på ungefär 8000 kr. Nu, två månader efter bytet börjar jag se samma symptom igen. Varvmätaren hoppar lite granna vid inbromsning och när friläge är i. Elhissarna fram knasar också..nämner elhissarna eftersom samma symptom uppkom senast + att mekken på Bilia sa att när spjället strular kan en del annan elektronik också bli lidande. Är det verkligen möjligt att jag ska behöva få spjället utbytt igen? Är det den senaste mjukvaran som pumpas i vid byte? Är det Bosch spjället de har haft i eller är det den italienska varianten?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av wissel
hej Inter.
Börja med att kolla om du har spjället med GUL etikett, du behöver en spegel då den sitter på undersidan. Vit etikett på pjället = Fuskjobb. :???:
vad jag vet så kan du inte använda Bosch eller annat fabrikat. Det är nog Magnetti Spaghetti som gäller tyvärr.. :cry:
Vissa får riktigt konstiga fel om batteriet är knas :idea:
Du får kolla allt från Vevhusventilationen, ta av oljepåfyllnadslocket och kolla trycket...oljstickan kolla trycket :idea: det kan vara gegg där det inte skall vara :cry:
Lyser det några indikeringslampor ?
Kolla felkoder är nog vad som gäller först av allt. Detta är o kan bara bli Gisssningar :D
:-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan vara vevhusventilationen, så det är inte säkert att du hadde fel på spjället förut heler...
av inter9
wissel skrev:hej Inter.
Börja med att kolla om du har spjället med GUL etikett, du behöver en spegel då den sitter på undersidan. Vit etikett på pjället = Fuskjobb. :???:
vad jag vet så kan du inte använda Bosch eller annat fabrikat. Det är nog Magnetti Spaghetti som gäller tyvärr.. :cry:
Vissa får riktigt konstiga fel om batteriet är knas :idea:
Du får kolla allt från Vevhusventilationen, ta av oljepåfyllnadslocket och kolla trycket...oljstickan kolla trycket :idea: det kan vara gegg där det inte skall vara :cry:
Lyser det några indikeringslampor ?
Kolla felkoder är nog vad som gäller först av allt. Detta är o kan bara bli Gisssningar :D
:-)-)
Ja det är ju inte mer än tips och gissningar jag ville ha:)
Spjället är ju bytt så kolla etiketter behöver jag inte hålla på med. Vevhusventilationen rengjordes för några veckor sedan. Inga felmeddelanden har poppat upp. Batterier var däremot intressant gällande elhissarna.
Tack för tips.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]