Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vevhusventilationen ska rengöras vid 16.000 mil samtididigt som kamrem mm byts.

Mångaverkstäder slarvar dock med rengöringen.
Vissa blåser bara i röret till vervhusventilationen för att kolla att det inte är helt stopp.

Kolla oljenivån.
Är oljenivån låg kan det vara orsaken.
Är oljenivån normal är det värre och måste med största sannolikhet till verkstad.
Men kan givetvis vara värre saker precis som CarMan beskriver men är vevhusventilationen täppt borde man märka att det är övertryck i både rör för oljemätsticka och när man lossar locket för oljepåfyllning.

Är oljenivån så låg att den får pumpen att suga luft och du byter olja var 2000 mil??? Med så stor oljeförbrukning skulle jag bli orolig.
Min V70N 2,4T -00 (20.000 mil) byts olja var 2000 mil och jag fyller på till nästan max strecket och är över minstrecket vid nästa byte.

mvh Roland
Thomas J skrev:Hur kan vevhusventilationen sättas igen om den är servad som den ska och bara gått 14000mil? Vid vilken servis görs vevhuset rent?

vid 16000 mil görs den rent. (har man kört på Q8 olja så är risken störe at den säterigensig)

man servar bilen 1ggr/ år & det är 2000 mils intervall på bilen.
det betyder att vevhusventilationen ska rengöras var 8:e år eller 16000 mil

beroende på hur bilen körs & vilken olja man har så hjälper det inte ala gånger, den sätterigensig ändå.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]