Ringhede skrev:Varför argumentera emot?
Insex 7 är det man mest kommer sakna och de flesta har inte detta trotts man har relativt väl utrustat garage.
Säger man att det behövs insexnycklar tror de flesta att det är ok med en ordinarie sats, men det räcker inte
Ordinarie sats brukar se ut så här:
1.5, 2, 2,5, 3, 4, 5, 6, 8 och 10 mm
Och där ingår inte 7 mm och blir en "special" även om jag förstär att det inte på Volvo räknas som special verktyg utan man där tänker på special som oftast bara är för vissa Volvo modeller.
För oss privatmekare är insexnyckel 7 ett "specialverktyg"
/Roland
Jag argumenterar inte i mot, tyckte bara formuleringen var fel.
insex 7 kan du köpa i vilkan bilteilbehörsaffär som helst & hoss de flästa som säljer verktyg (kanske inte OK/Q8) Men det ingår sällan i en sats med insexnycklar !
Det är inte ett specialverktyg, som bara finns på en viss volvo modell. Det är ett standardverktyg för bromsar som passar till alla bilmärken, då deta är en standardlösning på bromsar.
Specialverktyg är när sånna man köper från volvi, special saker tillverkade för et endamål på en bilmodell (brukar finnas pirat efter några år, men bara hos stora verktygsmakare & bara de vanligaste, dom man kan tjäna pengar på)
Som sagt bara en formulerings "ändrign"
köper jag en hylsnyckel sats, med insex bits, så ingår sälan en polygrip, alltså kan jag inte byta bromsar så jag behöver en stor polygrip för att trycka tillbacka kolven, är detta då ett specialverktyg, för att det inte ingick i satsen?, eller är det ett vanligt verktyg, bar det at jag måste köpa det löst?
(förståd du hur jag tänker?)