Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tappehl
Ok, jag har gjort fel. Tokfel. Nu är bara frågan vad det kostar att åtgärda.

Det satt en integrerad handsfree passande en nokia av tidig modell i min V70 -03.
Den har suttit i vägen alldeles för länge och nu äntligen gjorde jag något åt det hela. Knipsaren åkte fram och bägge kablarna knipsades av. I samma sekund som fingrarna drogs ihop kom känslan att det här inte riktigt var det rätta sättet.. Aaargh, den är ju integrerad med stereon (HU-803). Och mycket riktigt. Nu kommer det inget ljud från stereon (mer än ytterst intermittent).

En tanke jag hade var att försöka komma in bakom stereon och plocka bort kablarna den vägen, men det är ju inte helt lätt i dessa bilar.

Jag har fått för mig att det är några reläer som smattrar mellan varven nere vid mina fötter efter ingreppet. Om det är reläer, om det är nere vid mina fötter eller har med det hela alls att göra vet jag inte.

Nu är frågan, finns här någon som har ett tips på hur jag gör? Lämnar in bilden till Bilia och de får rädda det som räddas kan?
Användarvisningsbild
av CarMan
ta bort stereon & koppla ur kabeln, där borde det sitta en Y-kabel som ska avlägsnas helt. borde inte var svårt eller dyrt.
av Fred
tappehl skrev:En tanke jag hade var att försöka komma in bakom stereon och plocka bort kablarna den vägen, men det är ju inte helt lätt i dessa bilar.
Att ta bort stereon är inte svårt men det kan vara lite struligt innan man får till tekniken. Sök på ipod och adapter så kommer du hitta ett flertal beskrivningar hur man gör! :D

OBS! Glöm inte att koppla bort minuspolen på batteriet innan du börjar! Det är nog inte HELT nödvändigt men det är bra att ha det som rutin när man ska in och greja bland elprylarna i dessa bilar.

Mvh
/Fred
Det låter som en eftermonterad handsfree,(nokia carc-91) isf sitter det en liten"box" (mute) med kablage till handsfeeboxen ipluggad bak radion som bara är att plocka bort och sätta tillbaka originalanslutningarna.
Det är en mellanstycke som dels bryter ljudet/lägger ut teleljud och dels matar handsfreen med ström.
Det är lite pill om man inte gjort det förut, inte svårt men lite trickigt kanske.
Kan tänka att en radiofirma tar 3-400 för att plocka bort det, tar max 30 min.
Du finns inte på västkusten väl?, isf löser jag det åt dej!.
Tartryffel skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=4619

Det där fixar du, gråt inte nu ;)
Snygg bildserie!!
Det är inte så lätt att förklara med ord men "en bild säger..."
Har ett litet trick när jag lossar ecc-panelen, petar in 2 plastkilar mellan ecc/radio, det gör att hakarna släpper lättare.
av Olag
Hej

Ursäkta kapande av tråden men den verkar ju vara avklarad.

Jag har oxå en eftermonterad handsfree fast för Ericsson i min V70 -06. Borde jag inte kunna använda den till att koppla in min iPhone. Dels för att kunna ladda och framförallt få ut dess ljud i högtalaranläggningen. Själva handsfree-funktionen till telefonen är inte så noga.

Vet någon om det går och hur man gör?

/ola
Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får i[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]