Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommys
#262590
Var hos en kompis på Volvo som ville kolla om det var några felkoder och vi laddade i senaste programmet till styboxen, men ingen skillnad. Han räknas som väldigt duktig reparatör, men han har aldrig varit ute för detta förut på XC70, endast några nya XC90 däremot. Faan vet vad det är, har heller inga missljud eller något. Men det verkar ju vara fler som har detta problem, datan måste ju tro att det är intakt med AWD-n eftersom det inte finns felkoder
av Lövet
#262605
Tommys skrev:Var hos en kompis på Volvo som ville kolla om det var några felkoder och vi laddade i senaste programmet till styboxen, men ingen skillnad. Han räknas som väldigt duktig reparatör, men han har aldrig varit ute för detta förut på XC70, endast några nya XC90 däremot. Faan vet vad det är, har heller inga missljud eller något. Men det verkar ju vara fler som har detta problem, datan måste ju tro att det är intakt med AWD-n eftersom det inte finns felkoder
Antagligen är felet exakt likadant som på XC90 eftersom fyrhjulssystemen är identiska. Lite märkligt låter det ju dock när du säger att du inte har några missljud eller felkoder.
av Tommys
#267174
har varit på Volvo igen och dde tror nu att det är hylsan på vinkelväxeln. Skall in med bilen på tisdag
av staffann
#267182
Här är vad jag brukar förslå för att felsöka. Orkar inte skriva om den på svenska. Om du redan bokat verkstadstid så behöver du förhoppninsvis inte kolla själv men det kan vara bra som allmän info.

Here is how you can check what's wrong (if anything) with the AWD driveline. It can verify if the problem is with the bevel gear/sleeve:

1. Put the car on a hoist with one person in the drivers seat.
2. Pull the parking brake, start the engine and gently release the clutch pedal (manual gearbox) or put it into drive (auto). Give a little (very little) gas.
3. If everything works, you should feel the engine working with high torque. If it does then you can release the parking brake and make sure that the rear wheels rotate. If the engine is running with no load even though the parking brake is engaged then is wrong:
a) if the front wheels are turning but the prop shaft is standing still you have a problem with either the angle gear or the sleeve that transfers torque from the gearbox to the angle gear.
b) if the prop shaft is rotating but the rear wheels stand still and the engine is running without load then the problem is either the Haldex unit or possibly the rear axle diff.

From your description it sound like the bevel gear or sleeve are the most probable alternatives but it doesn't hurt to check!
av Adolfsson
#274877
Tänkte att det kunde vara av intresse, Tommy är min far.

De fann att det var just hylsan mellan vinkelväxel och kardan bak som var trasig (sprucken). Så nu är den bytt och volvan driver den på alla fyra igen!
Användarvisningsbild
av camaro69
#274898
Typiskt standardfel.

Men hellre att hylsan pajar än växellåda eller vinkelväxeln.
Hylsan kostar ca 1 000 kronor + arbetskostnad.

Som snålvarg, så offrade jag ca 7 timmar på byte av hylsa + vinkelväxel. Tyvärr så hade min vinkelväxel pajat då splinesen var skadade.

But shit happens.

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]