Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurdsson
Hej allihopa.igår när jag startade bilen så hörde jag massa traslande ljud i motorn.När jag öppnade huven så låter det typ vid servo pumpen eller vid remmen vänster om den.Kan inte riktigt lokalisera ljudet men det kommer därifrån.När jag varvar bilen lite så försvinner det men sen när jag släpper gasen så kommer det igen.Riktigt irriterande..Bilen i fråga är v70 02 a,Nån som känner igen problemet?
av Psyko
kurdsson skrev:Hej allihopa.igår när jag startade bilen så hörde jag massa traslande ljud i motorn.När jag öppnade huven så låter det typ vid servo pumpen eller vid remmen vänster om den.Kan inte riktigt lokalisera ljudet men det kommer därifrån.När jag varvar bilen lite så försvinner det men sen när jag släpper gasen så kommer det igen.Riktigt irriterande..Bilen i fråga är v70 02 a,Nån som känner igen problemet?
Omöjligt att säga då det kan vara en massa saker :

Generator/Frihjul
servopump
Ac kompressor
Spännare eller löphjul
Vattenpump
Kamremslöphjul eller spännnare
av kurdsson
Frugan var på volvo och de kollade lite snappt o han hade sakt att oljudet kommer från servopumpen,Kan var att det sitter lös eller nåt?men när jag känner på den så sitter den bra liksom.
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Om servopumpen för liv kan det bero på luft i oljan. Med motorn igång, skruva av locket på oljebehållaren och kolla om det skummar. Det finns nämligen en litet mässingsrör i behållaren vid ingående slang som kan ha ramlat loss. Lätt att sätta tillbaka. Vet några som råkat ut för precis detta.
Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]