Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gson81
Hej.
Jag var och besiktade bilen och då fick jag "Kräningshämmare, fram vänster, fastsättning glapp" på bra att veta.
Jag tänkte höra efter om det är svårt att fixa till och vad det är för fastsättning.
Skulle vara skönt att fixa det när man kommer ihåg så man inte får en 2:a på det nästa år.
Hej!

Det som avses är förmodligen krängningshämmarstagen.
De är inte speciellt svåra att byta. Det krävs en torx nyckel & en hylsa. Muttern kan sitta rätt hårt, men spraya på lite rostlösare innan du börjar lossa så brukar det gå rätt lätt sen.
av Lilj
Fick samma fel på min besiktning. Själv så tolkade jag det som att den inte satt åt ordentligt att det bara var att dra åt den. Rätta mig om jag har fel?
Användarvisningsbild
av CarMan
du kunde ju frågat killen som skrev anmärkningen vad han manade.
av Lilj
gson81 skrev:
CarMan skrev:du kunde ju frågat killen som skrev anmärkningen vad han manade.
Jag kom på det efteråt, går som ett frågetecken nu. ??:-/

Frågade besiktningsmannen om allt annat var ok förutom solfilmen och då sa han bara JA och la pappret i bilen medans man själv satt och slet bort solfilmen. Märkte först när jag kom hem att det stod bra att veta. Man tycker ju att han kunde ha nämnt det under mina 35min där inne.
Användarvisningsbild
av gson81
Behöver man göra hjulinställning om man man måste fixa fastsättningen till kräningshämmaren, tänkte byta länkarmar på den i helgen och då är det lite onödigt att göra hjulinställning på den om man endå måste göra det senare.
Användarvisningsbild
av falcon
Nej du behöver inte göra ngn inställninger efter bytet av stagen.
men om du lyfter hela fronten när du byter så går det lättare än om du bara lyfter sidan som ska bytas.

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Någon som vet om Polestar 4 har indir[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, &[…]