Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är det någon som vet var man kan få ut + ström bak i bilen på en V70N när backen är ilagd? Jag har monterat biltemas backsensorer och jag gillar verkligen inte strömtjuvar som man klämmer på befintliga kablar. Backljusen måste ju få sin ström någanstans ifrån och jag skulle gilla mycket bättre att koppla in mig där.

Mvh
/Fred
Eftersom jag löst detta så vill jag inte göra folk som undrar samma sak besvikna, så här kommer en beskrivning på hur jag gjorde:

Jag ville som sagt inte använda strömtjuv, de är ett otyg enligt mig så de förstör originalkabelns isolering och de har en tendens att börja glappa efter ett tag. I dessa moderna bilar kan en glappande elinstallation vara förödande och kräva omfattande felsökning. Om felet uppstår om ett antal år, speciellt om bilen bytt ägare, så kan det bli mycket kostsamt att hitta en glappande strömtjuv!!

Det om det! Jag gjorde så att jag kopplade loss kontaktstycket på vänstra backljuset och identifierade pluskabeln. Jag pillade ut stiftet ur kontakten och lödde helt sonika på backvarnarens pluskabel på stiftet. Det viktiga är att fästa kabeln så att dess isolering är i linje med originalkabeln och att inte göra lödningen för tjock. På så sätt kan stiftet tryckas in i kontaktstycket igen och isoleringen komma innanför kanten så att det inte finns någon risk för kortslutning.

Detta är en mycket smidig och säker lösning som inte kommer orsaka några problem i framtiden!

Mvh
/fred
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]