Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tisdag
Hejsan!!!! Har fått koden CCM-0003.Vad har den för uppgift och var sitter den.fick även koden ECM 3410 knackgivare. xc-70 -01//Nicke
Användarvisningsbild
av jimDK
DTC 0003 from ClimateControlModule:
Condition:
If control unit registers that pulses from fan motor pulse-sensor are less than a certain frequency, diagnostic trouble code CCM-0003 is displayed.

Substitute value :
-The fan motor pulse generator is switched off.

Possible source:
-Fan motor blocked.
-Wires open circuit or short circuit to voltage supply/ground.
-Defective fan motor.

Fault symptom[s]
-Interior temperature does not match set value.
-Poor interior heating
Användarvisningsbild
av jimDK
DTC 3410 from ECM:
Condition:
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-3410 is stored if the engine speed (RPM) is over 3000 rpm, the engine coolant temperature (ECT) is above 40°C and the signal from the front knock sensor (KS) is too high or too low.

Substitute value
-ignition retarded for safety reasons
-reduced boost pressure

Possible source:
Signal too high:
-short-circuit to supply voltage in the signal cable
-worn engine
Signal too low:
-open-circuit in signal cable
-contact resistance in terminals
-defective knock sensor (KS)
-short-circuit between knock sensor (KS) signal cables
av Gandalfi
Jag fick också koden CCM-0003 på min V70 2.4T -01 när jag körde min PPC diagonstic. Hade innan det märkt att det var svårt att få upp tempen i kupén, fick vrida upp på 24-26 C innan det ens blev ljummet.
Evaporatortempgivaren hade gett upp, jag åkte till Volvo och köpte en ny, gick på typ 150 spänn.
Den i sin tur sitter en bit upp på väggen till höger om gaspedalen och har en kontakt kopplad till sig. Så tryck ut kontakten, vrid och dra ut givaren, som är en 8-9cm lång, i med den nya och sätt i kontakten. Klart! Tog typ 10min att göra.

Efter det funkar min ECC helt perfekt. Vad det gäller den andra koden så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av Tisdag
Gandalfi skrev:Jag fick också koden CCM-0003 på min V70 2.4T -01 när jag körde min PPC diagonstic. Hade innan det märkt att det var svårt att få upp tempen i kupén, fick vrida upp på 24-26 C innan det ens blev ljummet.
Evaporatortempgivaren hade gett upp, jag åkte till Volvo och köpte en ny, gick på typ 150 spänn.
Den i sin tur sitter en bit upp på väggen till höger om gaspedalen och har en kontakt kopplad till sig. Så tryck ut kontakten, vrid och dra ut givaren, som är en 8-9cm lång, i med den nya och sätt i kontakten. Klart! Tog typ 10min att göra.

Efter det funkar min ECC helt perfekt. Vad det gäller den andra koden så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Tack för det .skall byta den med engång . men jag har bra värme. kanske det är dålig kontakt vi får se //Nicke :-)-)
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]