Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker att bilen skakar/vibrerar lite för mycket vid gaspådrag. Har noterat att det finns ett glapp i transmissionen mellan framhjulen.

Jag parkerar alltså med 1:ans växel ilagd och hissar upp bilen. Snurrar man lite fram och tillbaka på ett av framhjulen så roterar det andra hjulet på samma sätt men åt motsatt håll. Det finns ett glapp i drivaxlar / slutväxel innan det andra hjulet börjar röra sig. Glappet motsvarar c:a 2 cm rörelse utmed däckets slitbana.

Brukar det vara så här?
av JK24T
Glappet på 2cm låter ok.
Har du kolla övre motorfäste/bussning ?
Jag har inte kollat motorfästen. Skakningarna finns med hela tiden men känns mer vid belastning. Även då man kopplar ur och stänger av motorn och låter bilen rulla finns skaket där. Och det går inte att få fram då bilen står stilla. Så jag har så här långt, rätt eller fel, friat motorn från misstankar.

Det är också oberoende av vilka hjul som sitter på. Samma skakningar med vinter /sommarhjul. Bromsskivor bytta.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]