Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av senol
Hej.

Jag har en v70n -02 och när jag startade bilen idag efter 3 timmars parkerad gick tempmätaren ända upp till det röda direkt och på displayen stod det att motorn var för varm stanna omedelbart. Jag har bytat temostaten för 2 veckor sen, kollat vattnet. jag körde en runda på 1 timme och bilen fungarar fint ingen fel men displayn visar fortfarande motor för varmt stanna motorn.

Vad ska göra nästa steg?
Finns det nån givare som har lagt av kanske?

mvh
senol
Senast redigerad av 1 senol, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
antar att du kontrolerade om motorn var varm & om det fanns kylvätska???
om motorn var kall o det fanns kylvätska, så kollar du givare & kablage
av senol
Det gjorde jag direkt när jag startade bilen. Nu har bilen gått i 6 timmar och fortfarande sammma. ingen förändring. Tänkte köra till volvo imorgon om det är öppet så dom kan kolla med datan. Finns ingen luft i systemet.
av senol
Nu är bilen fixad... det var glapp i temgivaren som sitter vid termostathuset. 427kr plus 100kr för arbete (ca 20min) på en lokal verkstad. Efter bytet var tempen bra men det var en orange lampa som inte slocknade (avgassysytem enl manual). Körde ut till bilia IGEN.

Killen som jobbade där sa att jag skulle kommma på måndag så dom kunde köra data på den för att det kunde vara vad som helst. Startade bilen därefter och kunde inte tro mina ögon. Lampan hade slocknat. Jag antar att det var nåt spökade mellan växlarna eller mellan mina ögon.

Tack för all hjälp jag fick.

Med vänliga hälsningar

Senol
av senol
Hej igen

Nu kom problemet igen HÖG MOTORTEMP STANNA SNARAST. Antar att det är nån glapp.
Är det nån som vet var andra ändan till tempgivaren heter? Den går in i blocket.

mvh

Senol
av Psyko
senol skrev:Hej igen

Nu kom problemet igen HÖG MOTORTEMP STANNA SNARAST. Antar att det är nån glapp.
Är det nån som vet var andra ändan till tempgivaren heter? Den går in i blocket.

mvh

Senol
Andra änden.............. går ill motorstyrenheten.
Kan vara glapp i kontakstycket till motorstyrenheten, lite svår att ta bort
själv bara då det krävs specialverktyg för att få bort styrenheten.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]