Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bleftny
Hej alla volvofreaks,

Jag har en Vovlvo Xc90 2,5T 2006. Nu fick jag felmeddelande "motorfunktion nedsatt". Jag körde till verkstan och dom konstaterade att det var 640C, något med styrningen till insuget före turbon. Iaf så skulle dom kolla med sin support (mekonomen) och komma tillbaka till mig. Ok allt frid när jag lämnade verkstan så hade dom släckt meddelandet. Så jag körde till volvo´s verkstad för att dubbel kolla vad 640C var för något. Absolut noll hjälp på volvo.

Mina frågor,
1. Om meddelandet inte kommer tillbaka efter dom släckt det på verkstan, kan det då vara falskt alarm?
2. Är det någon som har koll på vad 640C kan vara för något?

tackar.
Användarvisningsbild
av camaro69
Hej och välkommen till Forumet

Men sakta i backarna. Varför skulle Volvoverkstaden hjälpa dig när du alldeles nyss varit hos konkurrenten? Kvarstår felet?

Volvoverkstaden hade nog knäckt problemet på en gång utan ringa supporten. Vitsen är ju att ta reda på orsak och verkan.

Ta fram en felkod och släcka den, kan vilken amatör som helst med en OBD-läsare.

Måhända kan det vara turboreglerventilen som spökar.
Användarvisningsbild
av greeeken
Men sakta i backarna själv där C
Det är klart dom ska hjälpa.
Jag kommer in som kund och behöver hjälp med en sak.
Det är inte speciellt smart att neka hjälp bara för att kunden varit hos en annan verkstad.

Kunden har rätt att gå till vem han vill.
Det verkstan kan göra är att säga tyvärr vi har ganska mkt just nu så vi hinner inte med att hjälpa dig just nu.
Inte alls professionelt att bara säga äh gå härifrån du har varit hos nån annan.
Ok nu vet vi inte vad som faktiskt hänt.

Men tilll problemet. Håller med i det du skrev.
av bleftny
Jag tackar,

Jo volvoverkstan skulle ha bemött mig betydligt bättre, om man jobbar i ett service yrke som en kundmottagare gör så kan man inte agera hur som helst. Hans jobb ska ju vara att stjäla mig som kund till volvo istället. Min erfarenhet av märkesvärkstäder(inte alla men många) är att dom tar för givet att man ska serva hos dom, och får en attityd där efter. Ja ja strunt samma. Vi får se vad dom kommer fram till.

Men ett felmeddelande triggas ju av en felsignal. Så min fråga om den inte kommer igen, kan det då vara ett falsklarm?

Samt om det är reglerventilen som spökar, vad har det för konsekvenser? Jag märker ingen skillnad på bilen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Serviceyrke?

Min uppfattning är vissa tror, att bara för att dom kommer till en bilverkstad så ska röda mattan rullas ut, och alla ska vifta på svansen och stå i givakt.
Helst ska allt vara gratis, och man ska ha kompensation för att man kommit till verkstaden.

Klart att man ska bli korrekt bemött. Men kunden har inte alltid rätt.

Turboreglerventilen styr laddtrycket.
av bleftny
Oki, fast om det är fel på den och bilen laddar för mycket borde jag inte känna av det med betydligt mer tryck i bilen?

Nja röda mattan hade varit nice men det förväntas knappast. Och service yrke givetvis. Alla yrke där man bemöter kunder är ett service yrke. Och allt är inte självklart för mig pga av min ringa erfarenhet om bilar. Men jag anser mig absolut inte vara dum i huvudet och om jag ska spendera pengar på en tjänst så vill jag veta vad jag betalar för, annars finns det så många andra som både är trevliga och duktiga på bilar (mekonomen).

Redan nu efter ca 3 svar på denna tråden har jag fått mer svar om mitt bilproblem än vad jag fick på på märkesverkstan.

Väl mött.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]