Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pad
Hej!

Har en V70 2,4D från 2004. När man kör kommer det emellanåt rökpuffar från motorrummet. Står man still eller kör sakta så syns det rejält. Enligt Bilia i Lund är detta helt normalt då dieselvärmaren går. Kan det stämma?

MVH Patrik
av Marbas
Jag har en V70 MY04 D5 med dieselvärmare. Har dock aldrig sett att den ryker, men det kanske är fullt möjlig, i alla fall vid en kallstart av värmaren. Annars låter det som att röken indikerar på en ofullständig förbränning, dvs något är inte helt rätt...
Användarvisningsbild
av Svahn
Prova och starta värmaren manuellt(om du har den funktionen) och låt den gå i en timme. Då bränner du rent från gamla avlagringar. Glöm inte att köra bilen en längre bit efteråt för att ladda på batteriet.
av smärgel
Värmaren ryker normalt lite vid start och vid stopp men under drift så ser man (nästan) ingen rök alls. Om det är så att du märker av det under körning så har du förmodligen nåt litet strul med värmaren. Jag hade själv problem med en värmare som gick ojämnt (gå ut och lyssna vid vä framhjul) och rök som f-n. Demonterade och kollade med jag såg inget fel på de mekaniska delarna. Pratade då med en kille på Volvo och rykande värmare beror ofta på en trasig tryckregulator. Den kostade ca 650kr. Bytte den och sen är problemed borta.
av CirruZZ
Jag har två gånger, varav senast idag, råkat ut för att det kommer ordentligt med vit rök från främre delen på bilen (XC70 D5 -05 10.000 mil).

Första gången var i höstas någon gång. Då hade jag kört till affären (10 min) handlat (45 min) och skulle sen köra där ifrån, och vid utfarten är det kö så jag blir ståendes ett tag. Då kom det ordentligt med rök. Sen inget mer så jag tänkte inte mer på det.

Sen idag nästan liknande situation. Kört 10 min och lämnat frugan, sen 10 min hem igen, när jag rullar upp på parkeringen hemma så ryker det ordentligt igen. Står då på tomgång och när jag stänger av bilen så lutar det att ryka.

Skulle det kunna vara diesel värmaren som ryker? Vi har timern till den och använder den hyfsat flitigt vintertid.
smärgel skrev:...Pratade då med en kille på Volvo och rykande värmare beror ofta på en trasig tryckregulator. Den kostade ca 650kr. Bytte den och sen är problemed borta.
Finns det något sätt man kan kolla om det kan vara den som felar? Är den svår att byta?
av S.t.r.a.n.D
När jag jobbade på volvo tidigare så var det inte ovanligt när det startades bilar i verkstan att det rök lite. Kan göra det och det är inget fel. Men bara för att det är normalt så kan det ju ändå vara ett fel också om det ryker extra mycket.
Kommer ihåg första gången blev jag ganska förskräckt. Startade bilen och gick steg ur. Sen såg jag att det började ryka och snabbade mig för att stänga av då en kollega skrev att jag inte skulle stänga av, bara gasa och varva lite så skulle det sluta.
av CirruZZ
RoadKiller skrev:... bara gasa och varva lite så skulle det sluta.
Det stämmer ju in, för det är bara när bilen ståt still på tomgång som det kommit. :idea: Vad är det som gör att om man varavar eller kör, att det slutar eller inte ryker då? Hur hänger det ihop?
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]