Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker mig ha märkt att färddatorns genomsnittliga bränsleförbrukning inte beaktar den mängd bränsle som diesel/bensinvärmaren förbrukar. Hur hänger dethär ihop? Är det någon som vet om det är meningen på detta viset eller kan det hjälpa med en uppgradering av mjukvaran
Användarvisningsbild
av _Rick_
färddatorn mäter väl sträcka och förbrukningen i Massamätaren. Dvs hur mycket bensin som går åt (hur fett det går) sen räknar den ut ett ungefärvärde.

Troligen har de inte tänkt på att lägga till värmarens förbrukning (som borde vara konstant/tidsenhet)

Eller så var det krångligt och dyrt, så de sket i det :)

har oxå bensinvärmare. Men jag har inte funderat så mycket på det. men när du säger det så
Användarvisningsbild
av CarMan
tror färd datorn mäter öpningstiden på spridarna, men kan givetvis vara maf:en också, oavsett vilket, så har den inte koll på värmarens förbrukning
Användarvisningsbild
av henrik65
Det konstiga är att färddatorn nog håller koll på hur mycket bränsle som som finns i tanken och hur långt man kommer på det som finns kvar i tanken med bibehållet körsätt, men samtidigt struntar i brännarens förbrukning. Det borde ju inte vara svårt för Volvo att fixa detta med en uppgradering
av dante
Jag undrar om det inte är så att förbrukningen även "kollas" med givare i tanken med vissa intervall. Inte bara dödräkning alltså. Jag antar att det kan bli viss eftersläpning då, och om man kör väldigt mycket med bränslevärmaren märker man kanske detta. Jag vet som sagt inte, men det skulle kunna vara så här :)

/D
av BigFMike
Hej.

Tror att det kan vara så att det går en separat bensinslang från bensintanken till värmaren, då den inte går via någon flödesmätare kan den inte räkna ut någon förbrukning.
Kör själv med värmaren 2 ggr/dygn och tycker mig ha en ökad genomsnittsförbrukning runt 1dl/mil. Totalt hamnar jag under litern blandad körning ca 2-3 mil varje gång.

Micke

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]