Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bramed4wd
Hej, har just köpt en XC90 2,5t 2003 som gått 8500 mil. Har kört ca 20 mil sedan jag köpte den och idag drabbades jag av ett läckage som blev synligt i snön. Det är bak på bilen, ungefär vid vänster bakhjul blir det grönt i snön.
Fälgen är packad med snö men den är vit så det bör inte vara oket, runt klumpen till bakhjulsdriften är det också vit snö så det verkar inte heller komma därifrån. Om man står bakom bilen så ser det ut som det mesta kommit på väggen som är till vänster om ljuddämparen samt lite på bärbalken framför där jag tror parkeringsbromsvajer eller om det är ett rör går. Ska förstås lämna in den men är ändå mycket tacksam om någon kan stilla min hunger på vad det kan vara för fel? Kan också nämnas att när den stått still och jag ska iväg är det som att någon broms ligger åt precis då jag åker och det knäpper till då den släpper, läckaget inträffade bara som jag såg två gånger i morse men nu ser jag inte att det kommer nåt mer, bromsvätskebehållaren är full. Allt är för mig mycket konstigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
grönt på bilen är servo oljan & kylvätskan
av Bramed4wd
Hej och tack för svaret, båda dessa vätskor ser ut att finnas. Möjligen kan servooljan vara låg men den borde ju inte kunna läcka bak. Kan det vara en stötdämpare? Jag har ju nivåreglering på den så det måste ju vara något som styr trycket på den. Vad är det för färg på oljan i bakaxelklumpen? Doppade förövrigt ett papper i bromsvätskebehållaren och doppade detta i snön, då blev det samma grönfärg men behållaren är full ??:-/
Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
vet inte vilken färg stöt dämpar oljan eller bakaxeloljan har (tror bakaxel oljan är gul)
gul borde även bromsvätskan vara.

var läckte det? bitt under eller vid ett hjul???

har du extra ac agrigat?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw