Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Manges
ska till att byta bil eller ja köpa en bil rättare sagt, har åkt "firma bil " nått år, men nu har jag bytt jobb och behöver en bil privat,
senaste bilen jag ägde var en -99 V70 tdi automat, långmilad taxi ca 49000 mil men fungerade som en klocka!! måste säga att jag var mkt nöjd med den bilen, har dessutom åkt volvo original cup i ett antal år så lite volvo frälst är man ju!
så nu funderar jag att köpa en volvo igen, har tittat på S80 särskillt limited modellen gillar färgen=) har tittat på bilar runt 50 till 100k
men desto mer man läser om problemen (ja jag har lagt ett antal timmar på att läsa om S80 på forumet) med Gas spjäll, felkoder i tid och otid, och rengöring av vevhus ventilation osv, så blir man, mera tveksam, ju mera man läser, väljer mellan just S80 antingen en T eller en 2.9 med automat eller en 960/S90.

vad ska man kolla efter vid köp, vilka årsmodeller är bättre, vill ha en automat vxl, hur är det med hållbarheten på lådan
kan säga att jag är mkt imponerad av V70 jag hade, det enda som var bytt i drivlinan efter 49000mil var yttre drivknutar och oljepumpen i vxl lådan, resten org, lådan växlade som en gud!
så hur är det, vågar man slå till på en s80 eller är en 960/S90 ett bättre köp?
av Psyko
Ja du vågar utan problem slå till på en S80.

På ett forum står det ju oftast om problem och sällan om hur bra
saker o ting är. Dom som söker sig till bilforum gör det ju oftast för att
dom söker information om ett ev fel på bilen.

Det du ska tänka på :

Servicebok/Historik på bilen
OM det är automat är det ju ingen nackdel om oljan bytts
och har den inte det kan det vara bra att göra.
av CoqRouge
s80 år 1999 till 2005 är mekaniskt väldigt lik v70 2001 till 2004.
Så s80 är absolut ingen bil med mer problem än någon annan Volvo, tex v70.
av carpe_nemo
Var själv lite orolig innan jag slog till på min s80, men nu i efterhand så har det varit ett toppen köp! enda felet jag haft under året är att larm sirenen fick bytas, men det verkar som om det är ett vanligt fenomen när bilen börjar närma sig 10års gränsen! så vill du ha en härlig bil med grym komfort och skön "mkt bil för pengarna" feeling så ska du slå till på en. 8)
av LaRy
Visst vågar du köpa en S80, det var de tidiga modellerna (1999 - 2000) som hade problem. Frågan är om inte en S80 byggs med större omsorg, över 90% av S80-tillverkningen går på export som en lyxbil fram för allt till USA, då får man inte misslyckas med kvalitet. Jämför med V70 där mer än 50% stannar hemma i Sverige.
Jag har en -05, det enda som behövts bytas är en låsmotor för tanklocksluckan (garanti). Jag har även bytt vindrutetorkare, i övrigt ingenting!!!!!. Inte en bromskloss, inte en glödlampa, ingenting. Den går absolut felfritt. Naturligtvis får den vanlig service med olja / filter m.m. Jag är en
mycket nöjd S80 ägare, underbar bil att köra långt med. Det enda jag tycker illa om är den lilla öppningen till bagageutrymmet.
av CoqRouge
Tillverkningen av delarna sköts väl till stor del av maskiner nuförtiden? Sen kanske en Volvo-anställd är mer koncentrerad när han monterar ihop en s80 som ska till USA än en v70? :)

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]