Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade lite bråttom till jobbet igår kväll och startade bilen innan jag slagit av dieselvärmaren. (vet ej om man måste det men har alltid gjort det innan). Iallafall så hände nåt konstigt. Halvljuset började blinka när jag vred på nyckeln, klockan nollades och det låter som ett rassligt flipperspel från instrumenten i bilen.
Kan det vara så enkelt att batteriet inte hade kräm nog till att driva värmaren och startmotor samtidigt eller kan det var något än mer allvarligt. (ska påtala att jag inte haft några som helst tendenser till dåligt batteri tidigare)
Nu ska jag sova ett par timmar innan jag ger mig på den igen med startkablar eller ett annat batteri.

Bilen: en V70- 02 D5
Som funk skriver, batteriet är skurken....
Låter som ett byte kan vara på sin plats om du har ett 6 år gammalt originalbatteri...
Suger ju en del ström när man kör bränslevärmaren, vattnet skall cirkuleras genom motorn o sen går ju fläkten för att sprida värmen i kupén. Sen skall väl iofs värmaren slå ifrån när antingen bränslenivån eller batterispänningen blir låg.

Har en V70II med bensinvärmare, läser man monteringsanvisningarna så får man inte eftermontera de dubbla lcd-skärmarna (original) i främre nackstöden pga strömförbrukningen med värmare...
borstarmicke skrev:Som funk skriver, batteriet är skurken....
Sen skall väl iofs värmaren slå ifrån när antingen bränslenivån eller batterispänningen blir låg.
För att det ska funka krävs ett någorlunda bra batteri, är batteriet kass så finns det för lite ström kvar i alla fall när batterivakten slår av.
Jag har aldrig slagit av bränslevärmaren då jag startat bilen. Har aldrig (ta i trä) haft problem med brännaren, men jag använder den flitigt och oftast sä är den igång längre stunder (=sotar inte igen lika lätt).

Om du stänger av den innan du startar och motorn inte är fullvarm, och det dessutom är 5 grader eller kallare kommer ju brännaren att starta igen automatiskt, så varför stänga av den?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]