Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BG
Ett kraftigt skrapljud från höger hjulhus vid fullt rattutslag åt vänster, när man kör framåt. Någon som vet vad detta kan bero på.
Har också ett klonkande/knirkande oljud från bakvagnen. Mest om det är fuktigt ute och det kommer vid sidokrägningar och gupp. Och låter mer ju fler man är i bilen. Bilen är en S60 2,5 T. Annars en kanonbil med fin komfort och suverän motor.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Breda fälgar och för liten styrutslagsbegränsare? Kolla i hjulhuset efter skavmärken efter däcket.
Fram på länkarmen sitter en rulle, det är begränsaren. Den går att byta till en större så utslaget minskar lite.

Ang. oljudet i bak så skulle jag börja med att kolla stagen till krängningshämmaren.
av BG
Sparkz skrev:Breda fälgar och för liten styrutslagsbegränsare? Kolla i hjulhuset efter skavmärken efter däcket.
Fram på länkarmen sitter en rulle, det är begränsaren. Den går att byta till en större så utslaget minskar lite.

Ang. oljudet i bak så skulle jag börja med att kolla stagen till krängningshämmaren.
Tack Sparkz!

Med vinterhjul och smalare däck (205 istället för 215) så försvann ljudet.
Får ta ett snack med verkstad om utslagsbegränsaren och stagen. Skall ju ha på 215 däck till sommaren igen.
av Teemu
har monterat dessa begränsare jag med... för mig att dom kosatde ca 250kr och är väldigt enkla att byta. Bara 2 bult på vardera... lätt gjort på 1 timme fast man tar ner framhjulen
Användarvisningsbild
av _Rick_
Kollade mina igår.

Hade köpt Volvos största begränsare för 225-235 däck.

Men mina 215/55 16" vinterdäck går i ändå. 235:or MÅSTE gå i oxå .

shimsade upp dem extra med en bricka. Men man kan ju inte begränsa för mycket, då får man ju (om det går) ännu sämre svängradie.

Det verkar vara lite väl tight med toleranserna i hjulhuset.
Användarvisningsbild
av ER
Lägg in en spacer istället för att minska styrutslaget mer. med ett totalt ET på ca 43 räcker det med minsta(för 15") begränsaren om man har 225/45-17.
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:Kollade mina igår.

Hade köpt Volvos största begränsare för 225-235 däck.

Men mina 215/55 16" vinterdäck går i ändå. 235:or MÅSTE gå i oxå .

shimsade upp dem extra med en bricka. Men man kan ju inte begränsa för mycket, då får man ju (om det går) ännu sämre svängradie.

Det verkar vara lite väl tight med toleranserna i hjulhuset.
då har du en felaktig fälg på, byt till en med rätt ET, eler lägg spacers.
Användarvisningsbild
av _Rick_
carman:

har volvos Sirius 16" 7" bred på vinterdäck med 215/55 16" däck.

På sommardäcken har jag Thor med 225/45 17"

Det enda är väl att däcken är lite breda på vinterdäcken. Men de är ju int lika breda som på sommardäcken. Men det kan vara höjden på vinterdäcken som tar i. Omkretsen blir ju aningen mer på 215 jmf med 205.

Men jag har inte råd att lägga 5500:- på nya vinterdäck då jag har nya 215 däck på.

Nästa vinter kanske..
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]