Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ampy
greeken du vet väl att s60 och nyare Volvos har ett så kallad digital mätare ingen vajj emellan där, är du med nu tror att du är kvar på Volvo 240:in eller 740. Men ingen nyare bil som är OK SKICK kan diffa 40 km/h mellan GPS O MÄTARE.

Ber om ursäkt till vissa här men måste påpeka att ni lär ju tänka igenom innan ni påstår en massa ;)
av borg
Tjenare alla grabbarna och tjejerna, hoppas att alla är lugna.
Vill bara tala om att jag köpt min bil helt ny från fabrik, ej sportchassie, med 225/45-17W däck runtom gjorde innan chippning strax över 240 km/h i Tyskland, hade tyvärr inte någon gps då. Men efter en dos med PPC och inköpt GPS så gjorde bilen 260 km/h i Tyskland, och vid 255 km/h på mätaren så visade GPS 247-248 km/h. Så att volvos mätare på nyare bilar skulle diffa så mycket som 40 km/h i högre hastigheter låter lite otroligt.
Greeken, visst går det o trixa med hastighetsmätare, men... varför skulle Volvo isåfall göra det på sina bilar???
Förresten så vet jag att min bil är spärrad vid 250 km/h innan jag chippade den (kontroll mot VIDA), och när Volvo sålde bilarna 2004 så skrev dom att bilens toppfart låg på 230km/h (V70 2.5T-2004) med manuell låda.
Tack för ordet och ha det så trevligt.
Användarvisningsbild
av Ampy
Bra borg äntligen en kille som använder hjärnan :P
Jag försökte förklara att min mätare till höger är orginal skick med 16" men vissa vill inte tro det!!!
Men det är änkelt sätt på riktiga däck och trimma bilen, hoppas ni blir nöjda då ;)
av Seafront
Enligt regbeviset är det 210 km/h men när jag läser av med VIDA så står hastighetsspärren på 250 km/h.
/
av Seafront
Förstår inte riktigt varför det står 210 km/h i mitt regbevis, är det verkligen en koppling till bilens hastighetsspärr och spekulerar ni bara om hastighetsindex på däcken vid leverans?

Har haft bilen sedan start och den levererades med Pirelli P6000 205/55-16 W. Bilens strukturvecka 200316 och hastighetsspärr 250 km/h enligt VIDA.

Känns som att regbevisets hastighet på 210 km/h inte har något att göra med däck vid leverans och vad hastighetsspärren är inställd på.

Jag har aldrig kört över 210 km/h så jag vet inte när spärren slår på, men det är en intressant frågeställning i delar av tråden… vad betyder egentligen hastigheten i regbeviset?

/

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]