Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fn
Hämtade nyss bilen och fick se mina kasserade bromsskivor. De var inte så fina, hade inte klarat en besiktning. Fick veta att jag bromsar för dåligt, måste bromsa hårdare så att bakbromsarna får jobba mer. Av från motorväg och bromsa kraftigt till 50 (ha ingen bakomvarande bil!). Sedan ska man kanske inte vara så duktig med eco-drive och motorbromsa en massa som jag gör för jag har ju fått erfara att det inte lönar sig.
av Teemu
dom på volvo verkstaden sade att det inte hjälper så väldans mycket att bromsa ur - bakskivorna brukar ta stryk ändå pga att beläggen fastnar i diverse smuts mm.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:dom på volvo verkstaden sade att det inte hjälper så väldans mycket att bromsa ur - bakskivorna brukar ta stryk ändå pga att beläggen fastnar i diverse smuts mm.
bromsar manur ibland så fasnar dom inte så lätt, mina fasnar aldrig !

om bromsarna håller 10 000 mil så är det väll bra, då bytar man ju bara 4-5 gånger på hela bilens livslängd
Användarvisningsbild
av Gizz
fn skrev:Sedan ska man kanske inte vara så duktig med eco-drive och motorbromsa en massa som jag gör för jag har ju fått erfara att det inte lönar sig.
Det är ju inte varje inbromsning som man motrbromsar ju. De gånger man ska bromsa för att just bromsa och inte för att ta ner farten något kan man ju klämma åt bromsen lite mer. Jag har kört EcoDriving i 4 år nu. Har inte haft problem med bakbromsarna för det. Kör iofs. 440 men det spelar ju mindre roll.
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag brukar eco-köra med mycket motorbromsning och enstaka bestämda inbromsningar när så är möjligt. Dessutom brukar jag trampa HÅRT på bromspedalen när bilen står still vid t.ex. trafikljus. Mina bakbromsar funkar finfint och skivorna är blanka och fina på båda sidor såg jag när jag bytte hjul häromdagen.
av Teemu
vet inte om det var första bytet på min V70 -01 som jag gjorde eller om det var bytt innan. Var det första bytet, så var det rätt skapligt ändå då bilen alldeles strax har gått 18000mil.
Jag ifrågasatte på Volvo om just att bromsa ur ordentligt någorlunda ofta skulle hjälpa hålla skivorna OK. Dom sade att det inte skulle göra någon större skillnad. Däremot kommer jag att lossa beläggen vid hjulbyten vår/höst för rengöring och smörjning. Tar ju ändå inte någon längre tid att göra det.
Kan informera om att detta är en standard åtgärd på Mercedes (åtminstone i Finland) vid service även om beläggen inte behöver bytas ut.
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]