Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Crille
Tjena!

Jag har börjat få problem med min startmotor, klickar inte i gång alltid.
man får öppna huven och lirka lite på signalkabeln till startmotorn så går den igen.

Trodde att det bara var glapp vi kontakten, men efter att jag har sökt lite på forumet så ser jag att det verkar inte vara ett helt ovanligt problem och att enda lösningen är en ny startmotor.

Är det så illa eller går det att laga befintlig startmotor.
vill veta innan jag plockar bort startmoton.
Användarvisningsbild
av gooose
Börja med att göra rent stiftet på startmotorn och ev byta kabelskon till denna ev kan den behöva lite fett av lämplig sort inte ovanligt att det ärjar i denna kontakt så för att förebygga framtida problem

/Goose
av Pelle
Håller med dig Goose

Jag hade tidigare en -04:as S60 2.5 T som tjänstebil. Den hade samma problem och efter att ha bärgats en gång och då fått förklaringen till problemet så tog jag saken i egna händer gången därpå det hände. Jag fettade helt enkelt in kabelskon ordentligt efter att ha rengjort den. Sedan strulade den inte mer under de 2 år jag hade den.

Det finns ingen anledning att byta startmotorn förrän du provat att rengöra och fetta in kabelskon och stiftet. Återkommer problemet efter det så kan du börja fundera på ett byte av startmotor.
av TJ
lyfter denna smått gamla tråd... enhelt novis.. vart finner jag startmotorn... ovanifrån eller under? misstänker att det är denna kabel även för mig.. helt plötsligt ville den inte starta..
satt batteriet på laddning oxå.. för att kunna utesluta det.. men efter ha läst här.. så kan det vara min kabel.. för den funkade dagen innan bilen.. soligt oo gott.. morgoenen efter kallt o rått.. inte ett liv... fast alla lampor o allt lyser.. så får väl prova emd denna kabel.. Om jag som e jäkligt vass på motorer hittar denna.. hehe :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
vad har du för bil, motor & årsmodell ?

säg att du har en V70 runt 04:a. med 5clindrig bensinare. då kan du ha detta problem .
då ska du öpna huven o kolla under insugsröret. den lila kabeln på startmotorn är dn du ska kläma så den sitter hårdare

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]