Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av -henrik-
Har en 02:ans v70d5 och har några frågor till er andra men lika bilar.

* Tankvolym: Hur mycket rymmer igentligen tanken? Ska den inte rymma 70 l? Tankar jag när lampan börjar lysa brukar man få i ca 65 liter innan autostoppet på pistolen slår till. Går att tanka ytterligare ca 8-10 liter till innan det blir fullt. Då har man nästan fyllt i 75 liter plus 5-10 liter som borde vara kvar när tanklampan börjat att lysa.

*Färddatorn: Bränsleförbrukningen på färddatorn stämmer inte med verkligheten. Har för mig att jag läst om det förr. Som snålast har jag kört den på 0,57 l/mil, lugn långkörning på 90 mil med en kallstart och ett stopp på 10 min. Färddator visade 0,38 l/mil ! Vid blandad körning brukar jag köra på 0,7-0,72 ,då visar färddatorn 0,48-0,50.
Går färddator att kalibrera eller är den värdelös på d5:or?

* Hastighetsmätaren verkar heller inte vara så välkalibrerad. Vid 90km/h på gps visar mätaren i bilen 104 km/h. Har 205-55-16 däck med 4 mm kvar. 2-3km/h för lite kan man ju förstå men varför så mycket fel?
Mätte även på min v-40 och en s80. 10-12 km/h fel på dom. Har även kollat med en till gps och fått samma resultat.
Går det att kalibrera mätaren?
Användarvisningsbild
av CarMan
tanken ska rymma 70 liter + påfylnadsröret.
en färd dator kan visa upp till 10% fel (det är svårt att få exakt visning, då man mäter tiden insprutarna är öppna & gör en beräkning på hur mycke bränsle som "borde" ha sprutats in, med det bränsle tryck som just då råder.

hastighets mätarna visar för lite med flit (man vil inte bli stämd för motsatsen) brkar liga på ca: 5-10 fel.

om man kollar hastigheten direkt i abs styrdonen så har man en het annan hastighet än ad hatighetsmätarna visar. så uppenbart vet bilen hastigheten med god presision.
Användarvisningsbild
av CarMan
fortsätter man tanka, är risken stor att mn fyller kolkansiten med bränsle
-henrik- skrev:
* Tankvolym: Hur mycket rymmer igentligen tanken? Ska den inte rymma 70 l? Tankar jag när lampan börjar lysa brukar man få i ca 65 liter innan autostoppet på pistolen slår till. Går att tanka ytterligare ca 8-10 liter till innan det blir fullt. Då har man nästan fyllt i 75 liter plus 5-10 liter som borde vara kvar när tanklampan börjat att lysa.

*Färddatorn: Bränsleförbrukningen på färddatorn stämmer inte med verkligheten. Har för mig att jag läst om det förr. Som snålast har jag kört den på 0,57 l/mil, lugn långkörning på 90 mil med en kallstart och ett stopp på 10 min. Färddator visade 0,38 l/mil ! Vid blandad körning brukar jag köra på 0,7-0,72 ,då visar färddatorn 0,48-0,50.
Går färddator att kalibrera eller är den värdelös på d5:or?

* Hastighetsmätaren verkar heller inte vara så välkalibrerad. Vid 90km/h på gps visar mätaren i bilen 104 km/h. Har 205-55-16 däck med 4 mm kvar. 2-3km/h för lite kan man ju förstå men varför så mycket fel?
Mätte även på min v-40 och en s80. 10-12 km/h fel på dom. Har även kollat med en till gps och fått samma resultat.
Går det att kalibrera mätaren?
Hehe, jag instämmer på allt du säger men jag brukar ge mig vid tankningen när autostoppet slår till. Annars kan man tro att vi kör samma bil
Användarvisningsbild
av CarMan
hur skjutton kunde mitt inlägg hamna över Andreas GTT :s inlägg?
lag läste ju hans inlägg o svara på det han skrev !
CarMan skrev:hur skjutton kunde mitt inlägg hamna över Andreas GTT :s inlägg?
lag läste ju hans inlägg o svara på det han skrev !
Det är nog så enkelt att sekunden efter att jag lagt in inlägget tog bort det igen för att redigera lite :)
CarMan skrev:tanken ska rymma 70 liter + påfylnadsröret.
en färd dator kan visa upp till 10% fel (det är svårt att få exakt visning, då man mäter tiden insprutarna är öppna & gör en beräkning på hur mycke bränsle som "borde" ha sprutats in, med det bränsle tryck som just då råder.

hastighets mätarna visar för lite med flit (man vil inte bli stämd för motsatsen) brkar liga på ca: 5-10 fel.

om man kollar hastigheten direkt i abs styrdonen så har man en het annan hastighet än ad hatighetsmätarna visar. så uppenbart vet bilen hastigheten med god presision.
På min förra BMW var detta inget problem alls, om färddatorn visade tex visade 8% för lite tryckte man fram kalibreringsläget på färddatorn och knappade in +8% så var allt klart, kalibrerat och rätt och gratis.

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]