- lör 13 sep 2008, 06:48
Jag vet inte om V70 har en enstegs eller tvåstegs frontal airbag på passagerarsidan men jag vet att det är en så kallad hybrid med både en gasflaska och krutladdning och är bland den kraftigaste på marknaden med en airbag som kanske är 140-150l. Kanske dubbelt så kraftig som i en annan vanlig bil t.ex. Golf.
OBS!!! är det en tvåstegs går det två sladdar till den!!! dras bara den ena ut kan ni fortfarande ha kanske 90% av maxprestandan beroende på hur effekten är fördelad. Jag misstänker att det inte är så lätt att komma åt att kolla på båda sidorna för att vara riktigt säker.
Dessutom kommer bilens elsystem känna att känna att tändhattens motstånd inte finns där längre och protestera, så antingen görs något i mjukvaran eller så kopplas ett motstånd in istället för tändhatten(arna).
Men om bilen lämnas in på Volvo och ni följer med och ser att sladden/sladdarna verkligen dras ut och tittar i instruktionen för jobbet tillsammans med mekanikern skulle jag vara ganska lugn. Kontakten på gasgeneratorn har ett transportskydd som gör att så fort sladden inte sitter i går det ett bläck som kortsluter mellan pinnarna i kontakten.
Själv har jag ingen airbag på passagerarsidan då jag inte skulle känna mig bekväm med en spängladdning bakom huvudet på mitt barn hur som helst, mjukvaru eller nyckelavstänging känns helt förkastligt då vi alla vet att lite fukt på fel ställe kan kortsluta vad som helst och det räcker men en minimal 12V puls för att fyra av. Jag menar någonstand måste ju sladdarna löpa nära någon annan 12V kabel eller anordning.
Att gå med en sån här grej till vem som helst på stan som inte har koll på det jag skrivit ovan känns riktigt farligt.
------------------------------------------------------
V70 2005