Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
Om man med egna ögon kunde se att sladden var bortkopplad så skulle jag kanske kunna tänka mig en sådan lösning. Sitter ju en lucka på sidan som man kan kika in genom. Man bör nog sova på saken och se hur det känns. Nyckelavstängning eller mjukvaruavstängning ger jag inte mycket för.

Vad spelar det för roll om Volvo tar på sig ansvaret eller ej om en urkopplad airbag utlöser? Skadan är ju redan skedd.
av S.t.r.a.n.D
Jag håller med Moody och ah17, det spelar ingen roll hur mycket en volvomekaniker lovar att han kopplat ur den eller att det står på ett papper den är urkopplad. Skulle tyvärr aldrig kunna lite på det. Och aldrig nyckelavstängning heller. Mina framtida barn kommer då inte åka där de kan bli dödade av att en sån sak. Nu är jag inte den som åker runt och är rädd att det ska hända saker, tvärt om. Men det där är en av få saker jag kommer ha svårt att lite på.

Som ah17 skriver, vem f***n bryr sig om ansvar och sånt när barnet förmodligen avlidit. Ni har väl sett testerna när dom provar vad som händer med bakåtvända barnstolar.. :evil:

Men det är ju självklart upp till var och en att besluta.
Användarvisningsbild
av greeeken
Återigen
Trådskaparen frågade inte vart man ska placera barnet eller nyckelavstänging elelr så
Han undrade om man kunde göra det själv.
Varför inte bara hålla sig till ämnet o svara.
Användarvisningsbild
av Brainy
Du bör kunna komma undan billigare än så, hör på något annat ställe!

Men om TS plockar ur krockkudden fysiskt och inte bara rycker sladden så vill jag påstå att den demonteringen är säkrare än volvos ;)
Dock lär han behöva sätta ett motstånd på kontaktstycket så inte bilen tror att krockkudden är trasig.

Vad är egentligen skillnaden med att demontera den än att t.ex. byta ratt som var och en gör på det här forumet?

När jag ville få airbagen inkopplad på min saab så fick jag prisuppgifter från 500kr till 900kr och då satt den kvar rent fysiskt.
Det som gjordes var att en hand stacks in genom en lucka på sidan av instrumentpanelen och ett kontaktstycke återanslöts med krockkudden... Det är sådana jobb som deras prao's gör.

Så vet TS vad han gör så ser jag inget som talar emot att en demontering där krockkudden tas ut fysiskt skulle vara farligt.
av baljbalj
Jag vet inte om V70 har en enstegs eller tvåstegs frontal airbag på passagerarsidan men jag vet att det är en så kallad hybrid med både en gasflaska och krutladdning och är bland den kraftigaste på marknaden med en airbag som kanske är 140-150l. Kanske dubbelt så kraftig som i en annan vanlig bil t.ex. Golf.

OBS!!! är det en tvåstegs går det två sladdar till den!!! dras bara den ena ut kan ni fortfarande ha kanske 90% av maxprestandan beroende på hur effekten är fördelad. Jag misstänker att det inte är så lätt att komma åt att kolla på båda sidorna för att vara riktigt säker.

Dessutom kommer bilens elsystem känna att känna att tändhattens motstånd inte finns där längre och protestera, så antingen görs något i mjukvaran eller så kopplas ett motstånd in istället för tändhatten(arna).

Men om bilen lämnas in på Volvo och ni följer med och ser att sladden/sladdarna verkligen dras ut och tittar i instruktionen för jobbet tillsammans med mekanikern skulle jag vara ganska lugn. Kontakten på gasgeneratorn har ett transportskydd som gör att så fort sladden inte sitter i går det ett bläck som kortsluter mellan pinnarna i kontakten.

Själv har jag ingen airbag på passagerarsidan då jag inte skulle känna mig bekväm med en spängladdning bakom huvudet på mitt barn hur som helst, mjukvaru eller nyckelavstänging känns helt förkastligt då vi alla vet att lite fukt på fel ställe kan kortsluta vad som helst och det räcker men en minimal 12V puls för att fyra av. Jag menar någonstand måste ju sladdarna löpa nära någon annan 12V kabel eller anordning.

Att gå med en sån här grej till vem som helst på stan som inte har koll på det jag skrivit ovan känns riktigt farligt.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]