Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av smygaren
Tjenare!

Börjar att bli dax för bromsklossbyte bak på min 04:a.
Mekonomen säljer ATE o MINTEX bromsklossar för 638 resp. 460kr.

Är det någon skillnad på Mekonomes eller Biltemas??

Kan man använda dessa eller man ska köpa Volvo "orginal"??

Ska man spruta in någon olja eller något mellan damask och bromskolv??
Finns det tipps på hur man gör detta?? Vet att det finns 1 anvisning här på forumet.

Ska man tänka på något speciellt????

Smygaren.
Senast redigerad av 1 smygaren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Har ingen aning om det skiljer mellan de olika. Men när jag tvingades till samma operation valde jag de dyrare (dvs, Volvo original).

Strax efter bytet (bytte även skivor samt belägg, runt hela bilen) noterade jag att bromsen inte kändes som tidigare. Den var på något vis effektlös och tappade kraft. Det började även ryka och lukta om bromsarna efter att jag kört några mil. Det senare kan vara vanligt då skivorna är nya...de kan behövas slitas ner lite. Men jag noterade också att det efter en tid började vibrera när jag bromsade i högre farter, och vibrationerna tenderade att öka något med tiden och nu känns det även när jag kör i lägre hastigheter och bromsar.

När jag försiktigt bromsar ner bilen från tex 50 till 0 så känner jag hur den stannar ojämnt. Alltså nästan så att det blir ett gungande långsamt stopp, som om något vore ojämnt.

Har haft inne bilen på Volvo för detta några tillfällen men det har inte givit något resultat ännu. En hypotes är att skivorna blivit ojämna och därför vibrerar vid inbromsning.

Märkligt dock att detta sker på splitter nya originalgrejer....? De tidigare bromsarna hade varit med om otroligt mycket och där fanns aldrig någon tendens till vibrationer. Det var också original.

Utan att vara någon expert så vill jag med detta säga att det kanske kan vara så att slumpen avgör mer än själva tillverkaren, om det blir bekymmer eller ej?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om du ska ha någon olja mellan kolven och dammskyddet är det i så fall bromsvätska eller bromscylinderfett. Om du använder något annat så riskerar du att gummit i dammskyddet "löses upp" eller skadas i alla fall.

Själv hade jag använt Bilemas klossar. Har själv inte provat dessa ännu men de lär ju vara ganska mycket billigare.
av 9070
Hej

Mitt tips är att om du kollar priset på Volvos orginal klossar och sen jämför med vad greenstuff kostar så kommer du att märka att greenstuff är billigare (gäller iaf fram klossarna, tror inte att det är dyrare bak). Då jag bytte mina framklossar så köpte jag mina på Micro, tror jag sparade 100-200kr på att köpa greenstuff.

Lycka till
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men orginal är inte alltid bättre eller billigare.
Du kanske bar ahade lite otur med dina bromsar.
Men har alltid använt mig av mekonomens bromsklossar o dom har alltid fungerat bra på alla bilar

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]