Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tårdtut
Hallå Vänner
En fråga. Jag kliar mig i huvudet hela dagarna nu. Har försökt att hitta Motorolja som passar till min Volvo S80 T6 -99. I serviceboken står det att jag ska använda mig av ACEA A1/B1. Har letat som en galning efter den oljan men gått på nitlotter överallt. Sen såg jag att det gick att surfa in på olika manualer via det här forumet...där hittade jag info om att man skulle använda en olja som hade specen API SG, SG/CD, SH.......nu är jag förvirrad. Kan någon ge mig en hjälpande hand ut ur det här träsket?
Användarvisningsbild
av Funk
ACEA A1/B1 är minimikraven (och rätt gamla idag). Du kan använda vilken som helst som har högre beteckning, t.ex Biltema 5W-40 helsyntet som är klassad API SL/CF, ACEA A3/B3/B4. Billig och överträffar dina krav med god marginal..

API och ACEA är bara två olika klassningssystem..

/Thomas
av tårdtut
Supertack...

Nu blev det mycket enklare. Biltema blir det.

Tack för hjälpen...jättebra forum det här.

// Jonny
Användarvisningsbild
av Funk
~Kalle~ skrev:Biltemas olja kommer från statoil :)
Det kanske den gör, och det är helt OK oljor IMO. men jag skulle vilja se bevis för det påståendet...

Tårdtut: Du måste fortfarande välja lämplig viskositet på oljan, men det förstod du säkert. 5W-40 bör dock funka för de flesta..

/Thomas

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]