Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

JAg var just och besiktigade in V70N -01 som rullat 15400 mil. Bilen blev godkänd men på "Bra att veta" noterades Lankarmslagring fram glapp.

Jag har hört att det ibland smäller lite i framvagnen men kan det verkligen vara detta eller är det "knarrstagen" eller "stabilisatorstagen" eller vad de nu kallas.

Hur som haver, är det någon som har prisbilden på byte av lagringen?

MVH
O
Det är troligen bussningen (övre fjädersäte) som är sliten. Kostade ca. 250:-/st om jag minns rätt. Bytte gjorde jag själv på ca. 2 timmar för båda sidorna. Framvagnsinställning bör göras efteråt.

/Thomas
oaw skrev:Hej!

JAg var just och besiktigade in V70N -01 som rullat 15400 mil. Bilen blev godkänd men på "Bra att veta" noterades Lankarmslagring fram glapp.

Jag har hört att det ibland smäller lite i framvagnen men kan det verkligen vara detta eller är det "knarrstagen" eller "stabilisatorstagen" eller vad de nu kallas.

Hur som haver, är det någon som har prisbilden på byte av lagringen?

MVH
O
...Smäller i framvagnen.
Skulle tippa på stabilisator stagen fram imed att bilen bara gått 15400mil. :) Har själv haft och 4 arbetskamrater och ett dussin här på forumet som har haft fel på dom. Man märker inte glappet föränn du fått dom losstagna. Palla bilen på båda sidor så det inte spänner i krängingshämmaren om du nu skulle byta själv. Ser dom halvrostiga ut så är de nog dags.
Kan tipsa att Biltema har billiga för 129kr stycket och håller tydligen bättre än orginal för 800kr/st, allafall innan dom blev ersatta av nyare typ av stag.
Kör själv på biltemas stabbstag, vissa kört över 5000mil utan oljud.

Å andra sidan kan det vara övre fjädersäte som nämns. Palla upp bilen, öppna upp huven och titta på stötdämparlagringen på fjäderbenet samtidigt som du trycker upp och ner med ett brytspett lr dyl under hjulet. Är glappet stort och uppfattas löst så kan du planera in ett byte.
Jag skall byta bägge främre Länkarmsbussningar, och så blir det framvagnsinställning efter detta, priset strax under 5000 pengar enligt Skobes i Flen :cry:
Vet tyvärr inte om det är bussningarna eller om det gäller Länkarmarna i sin helhet. :-O)
:-)-)
Montera Powerflex istället får orginal så blir bilen stadigare.
Njet.... märks ingen skillnad i buller eller vibrationer.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]