Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke69
Hej.

La in lite frågor när jag köpte min 855:a här på forumet å kan
nu inte låta bli då man bytt bil till en V70. :wink:
Ta åt er alla kunniga forumnissar :D

Först en fråga som inte har med ämnes raden att göra.

Bilen är en import -03 men utagen i Tysklad nov 00.
På VV står det att det är en 00:a men är det så att det
igentligen är en 01:a?
Läst någon stans att det skiljer på modellår, och vad det nu var mer. :???:

Nu åter igen till ämnet. :D

Frågan gäller en V70N 2,4T.

Vad är normal bränsleförbrukning för denna bil?
Tycker att den tar lite väl mycket, kollat vid tankning
å då stämmer färddatorn.
Nu enl den så ligger den på 1,39 å då har jag nog
kört ca 70% stad å 30% landsväg.
Tankat 95 oktan, funderar på att nästa tankning testa 98.

Ska man då kanske "nolla" boxen å hur länge i så fall ska man ha bort minuspolen?

Ha det gott alla / Nicke
Är den uttagen nov -00 skulle jag kalla det en -01a. De kommer alltid ut sent året innan årsmodellen så att säga. -09orna kommer ju nu snart i slutet på 2008. Men hur det skiljer på årsmodell och modellår kan jag inte riktigt.

1.39L/mil tyckte jag lät lite väl mycket, men det beror ju helt på hur gasglad du är. Farsan har en -01 V70N 2,4T AWD som tar 1,2-1,3 blandad som dig ungefär. Och det tycker jag är mycket och då är det en AWD också.
Min S60 T5 ligger på 1,1 vid lugn stadskörning, sen kan den ju ta 3 gånger mer också om man gasar lite.
Jaa okej, dessa bilar är ju inte kända för att vara bränslesnåla men nästan 1,4L/mil är lite i högsta laget tycker jag.

Har du kollat så att allt är ok?? Flera små saker kan ju göra stor skillnad. Rätt lufttryck i däck, felaktig hjulinställning, bromsar som ligger an. Kör du med takbox?
Kanske skulle nämna in på verkstad för felsökning, inte roligt och inte gratis.
Det är ju just det vad det är som man ska kolla... :???:

Lufttrycket runt om ligger på va 3bar 225/45-17
Takbox = Nej
Känt på bromsskivorna och upplever inte att bromsarna ligger på.
Hjulinställning vet jag ej, ser inte ännu iallafall att däcken sliter snett.

En sak som jag har tänkt på att den känns slö jämfört med en
s60 2,4t-01 som jag provkörde inann jag köpte v70.
Ex bara.
En backe med s60 så hade jag 160km på toppen å med min 115km.
Kanske jag är helt ute nu men det är väl samma motor i båda,
bara att s60 är lite lättare.

Svårt när man inte har likvärdig bil att jämnföra med.

Men finns det nått "vanligt" fel på dessa bilar som kan göra att
dom tappar liiite ork och där med kanske tar lite mer bränsle?
Användarvisningsbild
av Gizz
Bromsarna kan vara boven även om de inte känns varma. Det behövs bara lite motstånd för att det ska vara trögare. Jag hade ett ok som gick åt skogen men hade inte märkt att det låg emot något. Men efter bytet rullade bilen mycket lättare.

Sen brukar jag lyfta av pluspolen på batteriet några minuter för att nolla bilens dator. Bilen har en viss adaptiv funktion som gör att den lär sig förarens körstil. Jag tycker att detta hjälper. Man får ju lära bilen sin egen körstil igen efter detta.
Har inte känt att den rycker, bara vid ca 4500 varv hugger den till lite men om det är normal vet inte jag :oops:

Testade idag att dra ur sladden till magnetventilen och körde ett par km och märkte absolut ingen
skillnad på denna korta sträcka, ens inga ryckningar :shock:
Kan det vara så att det kan vara magnetventilen som är boven i dramat ?:-/

Har läst att folk som har haft problem med detta och bytt har fått en helt annan bil :D

Om inte magnetventilen är som den ska, rycker bilen inte då eller kan bli så att den bara tappar orken
och går jämt och fint ändå :?:
Om magnetventilen är kass bör den få ganska hackig accerleration, som att bilen tappar andan. Du bör känna skillnad om du kopplar ur den, kanske inte så stor då. Jag provade detta men då har jag en T5 som dessutom är chippad så för mig blev det ENORM skillnad när den bara gick på grundladd.
Det du skrev tidigare att den var så mycket tröttare än S60. Kanske din magnetventil alltid varit helt kass så du inte kännt skillnad när den gett upp. Du känner ingen som också har en 2,4T som ni kan prova byta, det tar ca. 2min.
Är den uttagen nov -00 skulle jag kalla det en -01a. De kommer alltid ut sent året innan årsmodellen så att säga. -09orna kommer ju nu snart i slutet på 2008. Men hur det skiljer på årsmodell och modellår kan jag inte riktigt.

Har precis för mig att den 10 siffran från vänster i ditt Chassinr är "årsmodellen", och/eller den åttonde från höger.
bensinförbrukningen verkar för mig helt absurd, men jag har ingen T förstås. Har inte fått min över 0,94 /l.milen. landsvägskörning mycket mindre...... :-)-)

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]