Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jojje
I dag blev det nog, vid en acceleration fick jag meddelandet prestanda reducerad.
Det gick inte att varva mer en 1500, provade med att låta bilen stå en stund. Gick lite ryckigt i ca 5min, sedan samma sak igen. Tog även bort minus kabel i ca 3 min. Men det återkommer hela tiden..
Någon som vet vad detta kan vara?
:cry:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du måste köpa en felkodsläsare som klarar OBDII, det finns både på Biltema 699:- Eller på Bsr för en 1000lapp. Eller så åker du in på Volvo och får dom utlästa för några hundringar.

Du kan kolla OM du har felkoder men inte VILKA felkoder du har genom att hålla in read knappen längst ut på blinkersspaken och trycka 2 gånger på dimbakljusknappen. Då kan du bläddra med read-knappen om det står dtc set nånstans så har du felkod

Mvh /Kalle
av borstarmicke
Har du haft problem med ojämn, orolig tomgång så skulle det ju kunna vara gasspjället som krånglar.

From 1999 började volvo med elektroniska gasspjäll istället för spjäll med wire på S60, S/V/XC70 o S80.

Fram tom 2002 tillverkades de av Magneti Marelli, ersattes senare av Bosch-spjäll som inte slits ut på samma sätt.

Sök på gasspjäll/spjällhus/magneti marelli så hittar du mängder med info.
av Jojje
Var på Volvo och de hjälpte mig, ny programvara till gas spjället...
Vågade nästan inte prova den, men nu 10mil utan ryckningar eller fel meddelande.
Det är bara att tacka Rejmes i Linköping. Killen hade fullt upp men fixade min bil på kafferasten.. :D :-)-)
av V70T501
Kolla lapp på gasspjället sitter i fram kant på motorn .(ps har haft samma problem med min v70 t5:a) gul lapp är ett gasspjäll med problem det skall vara vit lapp. bytt gasspjäll sedan för svann broblemet.
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]