- tis 26 aug 2008, 07:04
#213539
Hej
Jag måste få bolla detta mer er. Egentligen kan jag ingenting om bilar men idag var det en sak som slog mig...
Jag har länge haft problem med att automatlådan inte riktigt jobbat som den borde i min S60:
- Mellan 2an och 3an (tror jag) så kan det ta jättelång tid innan det känns som om växeln läggs i och bilen drar igen. Under tiden kan varvtalet öka något, som om växellådan lagt i friläge.
- Vissa gånger sker växlingen mjukt och skönt medans andra gånger så blir det ett ryck när växeln läggs i. Det finns ingen logik i när det är bättre och sämre utan ena sekunden kan det gå bra och nästa växling kan gå dåligt. Detta gäller även när motorn är varm så det är inte "kallstarts-rycken".
- Om man tvekar - ja då tvekar bilen på en gång. Dvs, sitter jag t.ex. i en kö och släpper gasen, trycker ner gasen lite, släpper gasen osv så hänger det inte alls med. Då blir det hela tiden först friläge och sedan ryck när växeln "läggs i". Särskilt märker man detta om man gasar från rött bakom en manuellt växlad bil, som tappar fart vid växling, och jag också måste släppa på gasen och sedan gasa igen. Då kommer "friläget" och sedan "rycket".
- Det tar mycket ofta väldigt lång tid att utföra växlingarna, särskilt när motorn är kall. Som att den "slirar på kopplingen" under dom flesta växlingar.
Jag har bytt automatlådeolja, har uppgraderat programvaran till automatlådan och har bytt batteri i bilen. Inget har hjälpt. Men så slog det mig idag plötsligt - kan detta bero på gasspjället? Det kanske inte är växlingen som är dålig utan problemet ligger i att ge rätt mängd gas vid rätt tillfälle? Kärvande gasspjäll har man ju hört talas om.
Gasspjället är för ett år sedan uppgraderat för att jag vid flera tillfällen fick motorstopp och uppgraderingen har avhjälpt det problemet, men kanske är felet ändå inte löst och det märks nu vid växling?
Kan jag vara rätt ute i mina teorier? Eller finns det andra teorier?
Tacksam för hjälp
Mvh
Magnus
Jag måste få bolla detta mer er. Egentligen kan jag ingenting om bilar men idag var det en sak som slog mig...
Jag har länge haft problem med att automatlådan inte riktigt jobbat som den borde i min S60:
- Mellan 2an och 3an (tror jag) så kan det ta jättelång tid innan det känns som om växeln läggs i och bilen drar igen. Under tiden kan varvtalet öka något, som om växellådan lagt i friläge.
- Vissa gånger sker växlingen mjukt och skönt medans andra gånger så blir det ett ryck när växeln läggs i. Det finns ingen logik i när det är bättre och sämre utan ena sekunden kan det gå bra och nästa växling kan gå dåligt. Detta gäller även när motorn är varm så det är inte "kallstarts-rycken".
- Om man tvekar - ja då tvekar bilen på en gång. Dvs, sitter jag t.ex. i en kö och släpper gasen, trycker ner gasen lite, släpper gasen osv så hänger det inte alls med. Då blir det hela tiden först friläge och sedan ryck när växeln "läggs i". Särskilt märker man detta om man gasar från rött bakom en manuellt växlad bil, som tappar fart vid växling, och jag också måste släppa på gasen och sedan gasa igen. Då kommer "friläget" och sedan "rycket".
- Det tar mycket ofta väldigt lång tid att utföra växlingarna, särskilt när motorn är kall. Som att den "slirar på kopplingen" under dom flesta växlingar.
Jag har bytt automatlådeolja, har uppgraderat programvaran till automatlådan och har bytt batteri i bilen. Inget har hjälpt. Men så slog det mig idag plötsligt - kan detta bero på gasspjället? Det kanske inte är växlingen som är dålig utan problemet ligger i att ge rätt mängd gas vid rätt tillfälle? Kärvande gasspjäll har man ju hört talas om.
Gasspjället är för ett år sedan uppgraderat för att jag vid flera tillfällen fick motorstopp och uppgraderingen har avhjälpt det problemet, men kanske är felet ändå inte löst och det märks nu vid växling?
Kan jag vara rätt ute i mina teorier? Eller finns det andra teorier?
Tacksam för hjälp
Mvh
Magnus
V70 II 2,5FT Polestar -09 Mörkgråmetallic, Automat
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld