Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V70 automat drar dåligt när jag ska backa, man måste alltid ge lite extra gas för att den ska röra sig. Framåt är det inga problem alls, växlar mjukt och smidigt. Bilen har rullat 19000 mil, är det månne dags för ett litet oljebyte. Oljan ser fin ut, och luktar inte bränt. Jag har även en S60 170 hk -04 automat, och den drar bakåt även på tomgång. Nu kanske det inte går att jämföra dessa två bilar....men det borde ändå inte vara sådan skillnad...
bonzo2 skrev:Min V70 automat drar dåligt när jag ska backa, man måste alltid ge lite extra gas för att den ska röra sig. Framåt är det inga problem alls, växlar mjukt och smidigt. Bilen har rullat 19000 mil, är det månne dags för ett litet oljebyte. Oljan ser fin ut, och luktar inte bränt. Jag har även en S60 170 hk -04 automat, och den drar bakåt även på tomgång. Nu kanske det inte går att jämföra dessa två bilar....men det borde ändå inte vara sådan skillnad...

hej jag tror att min bil är samma när man lägger i back så är han inte pigg samma som fram i D
men jag prövade några v70D5 på bilia ch dom verkade samma så de kan vara att dom är sånna vet inte jag brydde mig inte om de vikktigaste är att oljan är röd och att bilen växlar mjukt och fint jag sköljde lådan i våras med 20l ATF oljan
Undra om inte jag läst nånstans att de första åren med den växellådan hade en ganska lång utväxling på backen, vilket gjorde den trög i starten.
Medans det senare kom en uppdaterad version med en "bättre" backväxel.
Tror den gamla lådan heter 55-50, och den nya 55-51

Alltså det är säkert inget fel om den är lite trög när du backar.
Jag skall kolla om det är någon skillnad på beteckningarna på växellådorna mellan mina bilar. På min V70, så sitter det en geartronik, och på min S60 sitter det en vanlig. Vad jag kunnat läsa mig till på ementa forum, så skiljer det bara mjukvara mellan dom olika varianterna på automatlådorna, och spakstället.
Nä det är ingen skillnad hårdvarumässigt vad jag vet på en geratronic.
Jag tror att 55-51 började installeras runt 2002,2003.
Det finns säkert flera skillnader lådorna emellan, bl.a. alla utväxlingar skiljer lite.

På den äldre 55-50, så ligger backen i utväxling någonstans runt 2:an framåt om man jämför.
Den nyare 55-51 så har backen högre utväxling än 1:an, dvs du kör snabbare på 1:an än backen.
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]