Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Densloe
Hej

Jag har köpt en V70 -02 som gått som tjänstebil. Den är i stort sett orörd invändigt förutom förarstolen som är riktigt utsliten. Ringde skroten i Jönköping och frågade men dom hade ingen och inte mycket hopp att få in en matchande i bra skick. Bilja säljer ny klädsel för 4600 kr (Volvo original).

Någon som vet om jag har andra alternativ. Finns det någon firma som tillverkar klädsel billigare än Volvo original?. Är det svårt att byta klädseln själv? Måste man montera ur hela sätet?

Tacksam för tips, råd och glada tillrop. :D
Användarvisningsbild
av _zigge_
Jag hade nog kollat lite nogrannare med Jb i Jkpg.. Stämmer inte så ofta när dom säger att dom inte har.. Har du inte så långt att åka så kan man ju åka dit och kolla...
Användarvisningsbild
av _zigge_
Så många bilar dom får in så borde dom ha ett säte.. tycker man iallfall.. Men det är ju så att ifall dom bara har några enstaka prylar kvar så säger dom till vanliga privatkunder att dom inte har något för att prioritera verstäder som köper av dom...
Användarvisningsbild
av Brainy
_zigge_ skrev:Jag hade nog kollat lite nogrannare med Jb i Jkpg.. Stämmer inte så ofta när dom säger att dom inte har.. Har du inte så långt att åka så kan man ju åka dit och kolla...
Jag har också fått det svaret fast det sen visar sig att dom faktiskt har. Känns inte som vi privatkunder är viktiga för dom.

/Anders
av Densloe
Mini_ice skrev:Vad har du för klädsel nr?? Det är 4st siffror eller bokstäver. T.ex jag har 9370 i min s60...
Om jag inte missupfattat något så heter denna klädsel:

Halvskinn, Svart, Tistel, A270

Bilias artikelnummer för klädseln är 39972272 och 39972274
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Klädseln säljer de ju aldrig löst på bilskrotarna, men däremot kan du väl få tag i en bra ny stol... Finns hur många som hellst på bildelsbasen.se men det finns inget klädselnr, men du får ringa runt och höra på skrotarna. Enklast att få tag i grejer så, att vara lite ihärdig och tjatig :wink:
av Densloe
Jag pratade med JB igen och nu var deet en mycket hjälpsam person som sökte en lång stund och berättade mycket. Tyvärr hade dom fortfarande inget men han bad mig återkomma och tjata :D

Desvärre är det så att dom endast sparar perfekta stolar och eftersom det finns så många varianter och att dom ofta är slitna så kan det ta ett tag innan exakt rätt dyker upp.

Det som är lurigare är att dom ALLTID måste demontera sidokrockkudden för dom får inte sälja den längre då den hanteras som sprängämne. Alltså betalar man ca 3000 kr för en "komplett" stol UTAN sidokrockkudde. Att flytta över den från sin gamla stl verkade inte vara riktigt enkelt.

Så nu har jag i alla fall beställt ny klädsel från Bilia (4600 kr) . Jag tror (hoppas) det är enklare att byta klädseln och få helt nytt än att få en begagnad stol och behöva montera sidokrockkudde :roll:
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Hm, det är dina pengar :P Men att montera bort och tillbaka krockudden i stolen är väldigt enkelt..

Nåja lyckatill med din nyinköpta klädsel och glöm inte minuspolen när du plockar ur stolen!
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]