- mån 18 aug 2008, 19:15
För färdjournal regelbundet men kan dock inte utläsa någon uppenbar skillnad med respektive utan dieselvärmaren. Det var så många andra faktorer som påverkade under samma period. Men däremot kan jag meddela att bilen under vintern i fjällterräng med takbox och dieselvärmare (användes varje morgon) samt blandad körning korta sträckor (typ 6 km - 40 km sträckor) drog mellan 1.1 - 1.3 liter/mil.
När sommaren kom drog den med takbox 0.95 - 1.1 liter per mil med takbox och felaktig hjulinställning.
Nu är takboxen avplockad och hjulinställningen korrekt. Har inte lyckats kommer över litern sedan dess.
xuh skrev:Är det någon som testad koppla från Dieselvärmaren för att se hur det slår på förbrukningenVissa rekommenderar att man ska programmera bort dieselvärmaren. Den går då inte igång automatiskt utan bara genom att manuellt starta den. Detta därför att den annars lätt sotar igen och slutar fungera, främst om Du kör många korta sträckor där den aldrig hinner starta upp ordentligt. Det är lätt att tänka sig ett fotogenkök hur det fungerar....samma princip. Volvo kan programmera bort autostarten om Du besöker dem. På nyare modeller (08) kan du själva välja färddatorns meny att stänga av autostarten på värmaren (smidigt!).
kan tänka mig att blandad körning bör det göra en 10-12 %
För färdjournal regelbundet men kan dock inte utläsa någon uppenbar skillnad med respektive utan dieselvärmaren. Det var så många andra faktorer som påverkade under samma period. Men däremot kan jag meddela att bilen under vintern i fjällterräng med takbox och dieselvärmare (användes varje morgon) samt blandad körning korta sträckor (typ 6 km - 40 km sträckor) drog mellan 1.1 - 1.3 liter/mil.
När sommaren kom drog den med takbox 0.95 - 1.1 liter per mil med takbox och felaktig hjulinställning.
Nu är takboxen avplockad och hjulinställningen korrekt. Har inte lyckats kommer över litern sedan dess.