Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte75
Har ett problem med min bil. Känns som bilen går lite "svajjigt" eller ryckigt när man kör. Varvtalet är stabilt men ändå känns det lite som man blev bogserad med ett gummiband om ni fattar vad jag menar? Bilen har fortsatt att gå svajigt när man ligger i landsvägsfart och även vid lägra farter, men inte varje gång man kör. När jag skulle starta bilen i Lördags så kom det upp "motorprestanda nedsatt" i displayen. Bilen gick ok på tomgången. Körde bara ut bilen från garageuppfarten och stängde av den igen. När jag startade nästa gång så kom inte meddelandet upp. Jag antar att min bils svajiga gång och detta felmeddelande hör ihop?

Var och fick felkoder utlästa idag.
Fick ut följande:

Felkod: 925D -Gasspjällenhet, för låg signal
- Permanent

Felkod: 120D - Luftmassa för låg signal
- Permanent

Vad tror ni om detta? Betyder det att jag behöver byta gasspjället? Tacksam för tips.

Mvh Matte.
Trodde personligen att det enbart var -99 tom -02:orna som hade problem med gasspjällen, men efter ett snack med en kille jag känner som jobbat som mek på Volvo så händer det tydligen att man kan få göra rent även Bosch-spjällen på senare årsmodeller..
Du får glädja dig åt att de iaf inte slits ut som de italienska spjällen..

En kompis fick rengjort sitt spjäll på sin -01:a lätt-tryckare, Bilia tog bara 700:- för det inkl ny mjukvara, för samma jobb på min 99:a skall de bara ha 2200:-, pga att spjället sitter mkt sämre till under insuget, så det blir egen-mek för min del.
Hade samma felkoder på min bil. Bytte ut luftmassemätaren och raderade felkoden. Funkar kalas nu. Konstiga är att jag hade inga som helst felsymptom förutom lampan som lös i intrumentpanelen.
av matte75
finnepower skrev:Hade samma felkoder på min bil. Bytte ut luftmassemätaren och raderade felkoden. Funkar kalas nu. Konstiga är att jag hade inga som helst felsymptom förutom lampan som lös i intrumentpanelen.

Ja, jag har ju den "svajiga gången" på min också. VAd kostar en ny luftmassemätare och är den svår att byta? Kan den påverka så bilen går "svajigt" ? Det kan inte vara så att det är gasspjället som är kass eller behöver rengöras och därför blir det felkod på luftmassemätaren för det.
matte75 skrev:
finnepower skrev:Hade samma felkoder på min bil. Bytte ut luftmassemätaren och raderade felkoden. Funkar kalas nu. Konstiga är att jag hade inga som helst felsymptom förutom lampan som lös i intrumentpanelen.

Ja, jag har ju den "svajiga gången" på min också. VAd kostar en ny luftmassemätare och är den svår att byta? Kan den påverka så bilen går "svajigt" ? Det kan inte vara så att det är gasspjället som är kass eller behöver rengöras och därför blir det felkod på luftmassemätaren för det.
Prova byt luftmassemätare eller om du kan låna från någon annan bil. På bilia pratade reservdelsmannen om ca: 5000kr, mekonomen 3000kr jag hade tur o hitta en helt ny i gbg för 850kr. Så kolla blocket men se till så de är samma nummer.
av matte75
finnepower skrev:
Prova byt luftmassemätare eller om du kan låna från någon annan bil. På bilia pratade reservdelsmannen om ca: 5000kr, mekonomen 3000kr jag hade tur o hitta en helt ny i gbg för 850kr. Så kolla blocket men se till så de är samma nummer.
Var hittar man numret? Står det på luftmassemätaren?
av matte75
Phantom skrev:Numret står på luftmassamätaren. Du kan även prata med olika bildemonteringar som säljer fabriksnya tillbehör för en betydligt lägre kostnad. Kolla även om din mätare finns att tillgå hos Biltema.

Får ta och kolla upp numret och ringa runt till skrotarna.

Tack för tipset.

Matte.
av matte75
Fick tips från en som haft liknande problem att kalibrera gasspjället. Och hjälpte inte det så var det rengöring som gällde.

Någon som gjort dessa saker med sitt gasspjäll?

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]