Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoffs
Jag är har i och med mitt införskaffande av en 2005 S60 2.4 precis förlorat min volvo-oskuld. Är mäkta nöjd men har problem med den inbyggda telefon/handsfree satsen. Sätter in simkortet, knappar in koder och allt verkar funka finemang. Dock så när jag får inkommande samtal eller ringer ett utgående så är det inget ljud ur högtalarna varken att den kopplar upp eller ringer hos andra änden, helt knäpptyst. Jag ser att samtalet är besvarat och att samtalstiden tickar på i displayen, men varken jag eller mottagaren hör någonting, det står dessutom telephone i stereodisplayen. Enda alternativet då är att jag lyfter på luren mellan framsätena och pratar i den, vilket just nu känns väldigt opraktiskt då jag lika gärna kan använda mobiltelefonen.

Garantin har gått ut och enda alternativet just nu känns som att åka tillbaka till handlaren och reklamera men vill försöka reda ut det på egen hand först. Finns det något sätt och få fason på detta eller är det in på verkstan som gäller? Har sökt på forumet här men det verkar vara antingen jag som är helt oteknisk (omöjligt) eller att detta är ett ovanligt problem. Tacksam för alla svar som leder i rätt riktning.
av Fred
Hej!

Jag gissar lite rakt ut här, eftersom jag inte haft problemet själv, men en tanke är ju att det är något vaj på kontakten för sekretessluren. När luren lyfts ska ju alla stereohögtalare och mikrofonen i kupén stängas av för att undvika rundgång och för att det just ska bli sekretess i samtalet. Därför tänker jag mig att om kontakten, som styr ifall det är lur eller handsfree som gäller, är trasig så kanske telefonen tror att luren alltid är lyft och kör inte igång handsfree-systemet.

Har du möjlighet att testa ett samtal med luren i hållaren och försöka höra ifall den är igång, dvs om du hör något ur lurens högtalare och om den i andra änden hör dig genom lurens mikrofon? Om det funkar så lutar det åt kontakten. Testa att rucka på luren när den är kvar i hållaren...kanske det glappar? Om du inte hör något från luren så har jag ingen aning om vad det kan vara...mjukvarufel kanske... :roll:

Mvh
/Fred
av volvoffs
Tack för svaret Fred, har varit nere och testat mig fram lite. Kommer fram till att sekretessluren nog funkar som den skall, jag varken hör eller hörs genom luren eller högtalarna. Man hör tydligt när jag lyfter på luren hur den aktiveras och börjar ljuda. Testade olika varianter för att säkerställa att luren var avstängd när den låg i hållaren, vilket den var. Det som återstår nu är väl att be dom kika på det när jag lämnar in den för service om en månad eller två, om inte någon vis själ här kommer med något ytterligare. tusen tack ändå.
av Fred
Ah...det var ju synd, men det var bara en gissning från min sida. Låter som något knepigare fel mao. Hoppas det löser sig för dig, telefonen är väldigt bra att ha! :D

Mvh
/Fred

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]