- tor 17 nov 2005, 11:55
#21014
Hej.
Ordet "adaptiv" nämns väldigt ofta i förbifarten när man pratar om Volvos automatlådor. Jag har lyckats ta reda på att detta betyder att lådan "lär sig" min körstil och gör växelval utefter det. Men sen går det inte att få reda på mer. Är det någon här som är mer tekniskt insatt i hur det hela fungerar?
Det jag undrar är saker som:
- Hur lång tid är denna upplärningsprocess? Kontrollerar lådan helt enkelt hur jag använt gasen under den senaste minuten och tar beslut därefter, eller lär den sig efter hur jag kört under det senaste året?
- Hur fungerar detta med fler än en förare? Bygger den nån form av profil där den märker att det nu är den där personen som alltid gasar upp från 50 till 100 snabbast möjligt, och ställer om därefter, eller räknar den med att det alltid är samma person som kör och sen ställs detta om efter den tid som är svaret på föregående fråga?
- Vilka delar påverkas av "adaptiviteten" och hur? Påverkas t.ex. vilken växel bilen ligger på i olika hastigheter och/eller hur snabb respons gaspedalen ger ("trycks gaspedalen ner 9 millimeter så vet jag att jag ska växla ner om jag ligger på 3:an och kör i 40km/h" typ, eller?)?
- Finns det några sätt/knep att själv påverka detta? Om man vet att någon annan kört bilen och vill ha tillbaka "sin" växling, kan jag då t.ex. trycka gasen i botten det första jag gör när jag startar bilen så ställer den in en viss "profil" eller beror det helt enkelt bara på hur länge jag kört?
Finns det någon ingående djup teknisk beskrivning på adaptiviteten eller finns det nån jätteenkel förklaring på det hela?
Mvh
Magnus
Ordet "adaptiv" nämns väldigt ofta i förbifarten när man pratar om Volvos automatlådor. Jag har lyckats ta reda på att detta betyder att lådan "lär sig" min körstil och gör växelval utefter det. Men sen går det inte att få reda på mer. Är det någon här som är mer tekniskt insatt i hur det hela fungerar?
Det jag undrar är saker som:
- Hur lång tid är denna upplärningsprocess? Kontrollerar lådan helt enkelt hur jag använt gasen under den senaste minuten och tar beslut därefter, eller lär den sig efter hur jag kört under det senaste året?
- Hur fungerar detta med fler än en förare? Bygger den nån form av profil där den märker att det nu är den där personen som alltid gasar upp från 50 till 100 snabbast möjligt, och ställer om därefter, eller räknar den med att det alltid är samma person som kör och sen ställs detta om efter den tid som är svaret på föregående fråga?
- Vilka delar påverkas av "adaptiviteten" och hur? Påverkas t.ex. vilken växel bilen ligger på i olika hastigheter och/eller hur snabb respons gaspedalen ger ("trycks gaspedalen ner 9 millimeter så vet jag att jag ska växla ner om jag ligger på 3:an och kör i 40km/h" typ, eller?)?
- Finns det några sätt/knep att själv påverka detta? Om man vet att någon annan kört bilen och vill ha tillbaka "sin" växling, kan jag då t.ex. trycka gasen i botten det första jag gör när jag startar bilen så ställer den in en viss "profil" eller beror det helt enkelt bara på hur länge jag kört?
Finns det någon ingående djup teknisk beskrivning på adaptiviteten eller finns det nån jätteenkel förklaring på det hela?
Mvh
Magnus
V70 II 2,5FT Polestar -09 Mörkgråmetallic, Automat
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld