Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fransglans
hej!
jag köpte en v70 (2001) 2,5 bensin i helgen. den gick finfint och jag åkte några km hem för att några timmar senare återigen sätta mig i bilen för att då upptäcka att motorn inte går som den skulle.... det verkar som att den inte tänder på alla cylidnrar eller något...

När ja gasade för fullt så stannade varnmätaren på 2000 varv och när ja släppte gaspedalen så rusade tomgången upp på 2500 varv för att sekunden senare åka ner på 1000 varn och sen upp igen.. osv.

en motorvarnings lampa tändes. jag kopplade ur en pol på batteriet och väntade 10 min. startade motorn, lampan hade slocknat, men problemet kvarstod.

jag har nu kört den till service (dagen efter), för att service lampan tändes. när ja körde den till servicen så gick den faktikst fint igen.... konstigt!

Jag ringde säljaren och frågade om han viste något. då sa han att han hade MOTORTVÄTTAT bilden för några dagar sedan. dock utan högtryck. Men han hade kört åtskilliga mil och det hade gått fint...

frågan lyder:

Tror ni att det är möjligt att fukt och vätska kan ligga kvar i motorn och pajja bilen några dagar efter en motortvätt trots att den har gått fint direkt efter denna tvätt...?
Det är inte speciellt ovanligt att en motortvätt tänder lite lampor och stör diverse styrsystem.

Om skadorna blir bestående, eller om det går över när fukten försvunnit är olika från fall till fall.
Det är ju inte alldeles ovanlig att det kommer in vatten vid tändstiftsbrunnarna och att det ligger vatten kvar och skvalpar under kåpan.

Lyft på kåpan och kolla att det är torrt, annars gör rent.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]