- tor 07 aug 2008, 08:32
#209160
Hej!
Då var det dags även för mig att rengöra vevhusventilation och spjällhus. Många värdefulla tips har jag hittat här och även på Pettssons sida (Tack för det!). Har dock inte hitta någon info just för min motor vilket föranleder lite frågande här;
Jag lossade och plockade undan div slangar och rör, listen med spridare osv. Noterar dock att spjällhuset sitter skruvat underifrån i insugsgrenröret och det är trångt (TRÅNGT!). Får då idéen att det kanske går att lyfta ur grenröret och spjällhuset i en enhet. Lossar skruvarna till grenröret och lyckas flytta det flera centimeter. Dock ej tillräckligt för att få loss det, det verkar som att det tar emot mest på grenrörets högra sida (sett i bilens färdriktning). Saker som kan tänkas vara i vägen:
1. Spjällhuset (duh!). Men det känns faktiskt inte så.
2. Generatorn. Främre högra hörnet på grenröret verkar ta i i överkant på generatorn.
3. Termostathus. Trångt men det kanske går.
4. Kylfläkten. Kanske inte direkt i vägen för själva grenröret men den bidrar till trångboddheten.
Ni som gjort detta på en 2,4t, hur har ni gjort? Vad har ni andra för tips?
Min plan nu är att lossa spjällhuset från grenröret för att göra "enligt boken" men frågan är hur jag kommer åt detta på bästa sätt. En förhoppning är att jag kommer åt spjällhuset om jag tar bort kylfläkten. En annan, tveksam, är att jag kommer åt underifrån.
Tacksam för alla idéer inför kvällens skruvande!
Mvh
Håkan
Då var det dags även för mig att rengöra vevhusventilation och spjällhus. Många värdefulla tips har jag hittat här och även på Pettssons sida (Tack för det!). Har dock inte hitta någon info just för min motor vilket föranleder lite frågande här;
Jag lossade och plockade undan div slangar och rör, listen med spridare osv. Noterar dock att spjällhuset sitter skruvat underifrån i insugsgrenröret och det är trångt (TRÅNGT!). Får då idéen att det kanske går att lyfta ur grenröret och spjällhuset i en enhet. Lossar skruvarna till grenröret och lyckas flytta det flera centimeter. Dock ej tillräckligt för att få loss det, det verkar som att det tar emot mest på grenrörets högra sida (sett i bilens färdriktning). Saker som kan tänkas vara i vägen:
1. Spjällhuset (duh!). Men det känns faktiskt inte så.
2. Generatorn. Främre högra hörnet på grenröret verkar ta i i överkant på generatorn.
3. Termostathus. Trångt men det kanske går.
4. Kylfläkten. Kanske inte direkt i vägen för själva grenröret men den bidrar till trångboddheten.
Ni som gjort detta på en 2,4t, hur har ni gjort? Vad har ni andra för tips?
Min plan nu är att lossa spjällhuset från grenröret för att göra "enligt boken" men frågan är hur jag kommer åt detta på bästa sätt. En förhoppning är att jag kommer åt spjällhuset om jag tar bort kylfläkten. En annan, tveksam, är att jag kommer åt underifrån.
Tacksam för alla idéer inför kvällens skruvande!
Mvh
Håkan