Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krippa
Jag servade min XC90 D5 på aukt Volvoverkstad för 3 veckor sedan. Idag kollade jag oljan för första gången efter servicen och färgen på oljan var helt kolsvart. Bilen har rullat 115 mil efter service och har rullat 1700 mil totalt. Borde inte oljan fortfarande vara ganska genomskinlig efter 115 mil efter oljebyte? Jag kollade inte oljan direkt efter att jag hämtat ut bilen från servicen så jag vet inte vilken färg oljan hade då.

På min förra bil (bensinare) har jag för mig att oljan var ganska genomskinlig ganska långt efter oljebyte, men det här är en diesel så där har jag ingen erfarenhet. Det jag funderar på är om oljan verkligen byttes vid servicen eller om det kan vara något fel på bilen om oljan blir så kolsvart så fort.
av LJN
-På min V50 D5:a MY2008 så håller sig oljan hyggligt ren efter 850 mil, den är absolut inte kolsvart och den har har fortfarande en "genomskinlig touch" (Castrol,s orginalolja för Volvo) Jag "tror" att dom kanske inte fick ur all gammal olja vid oljebytet, verkstaden kanske suger ur oljan med slang via oljepåfyllningen eller?
Användarvisningsbild
av A80TD
LJN skrev:-På min V50 D5:a MY2008 så håller sig oljan hyggligt ren efter 850 mil, den är absolut inte kolsvart och den har har fortfarande en "genomskinlig touch" (Castrol,s orginalolja för Volvo) Jag "tror" att dom kanske inte fick ur all gammal olja vid oljebytet, verkstaden kanske suger ur oljan med slang via oljepåfyllningen eller?
Precis så är det på min bil också, trots att den har gått kring 23000 mil. Oljan mörknar nästan lika långsamt som på en bensinare. Jag var förvånad till en början. Den servas på en Volvoverkstad med Mobil 0W-40.
I min gamla Audi-diesel däremot, blir den nya oljan kolsvart direkt som man startar den. Den har dock en ganska stor oljekylare med tillhörande slangar som inte kan tömmas när man öppnar pluggen i tråget. Alltså blir det kvar ganska mycket gammal olja som skitar ner den nya.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]