Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är egentligen normalt för en Volvo D5 Awd 2004 när det gäller oljeförbrukning?

Volvo bytte och fyllde på med 0w30 Castrol longlife vid 2.000 mila service.

Efter ca 800 mil visade stickan på oljenivå under min-strecket. Fyllde på med 2 liter helsyntet Statoil Guld 5w40.

Ca 900 mil senare var oljan nere på min-nivå igen. Fyllde på med 1 liter Statoil Guld 5w40, nivån ligger därefter (dagen efter, när bilen stått på plant underlag över natten) nästan halvfull enligt mätstickan..

Körningen har varit hård under perioden och bilen har även varit utrustad med takbox.

Frågor:

1) Är detta normalt?

2) Är det farligt att blanda Castrol 0w30 med Statoil 5w40? Båda helsyntet.

3) Ska man be Volvo hälla i någon annan olja vid serviceintervall? Castrol är ju den som Volvo själva rekommenderar för D5.

4) Om ej normalt - vad kan man göra för att minska oljeförbrukningen - vad kan vara orsaken?
Senast redigerad av 2 Barkbiten, redigerad totalt 0 gång.
D5:an är ingen oljeslukare direkt, lite olja tar i stort sett alla motorer, inget fel med det.
men normalt sett behöver man inte fylla mer än kanske 1liter mellan bytena om man alls behöver fylla olja.
finns vissa nyare dieslar som dricker olja, Audi har nån bl.a..

du bör helst inte blanda olika oljor, just för oljeförbrukningen, de är som att de kan ta ett eller två byten innan en motor "accepterar" en annan olja och minskar på förbrukningen av olja, dvs att om man kör med Castrol ena bytet och nästa med mobil, tredje med statoil o.s.v. så kan den lätt dra olja mer än normalt, jämfört om man kör samma olja vid alla byten.

Turbon kan vara en orsak till oljeförbrukningen, har bilen rullat långt? dåligt luftfilter KAN öka oljeförbrukningen då den lättare suger olja genom turbonstätningar och vevhusventilationen.

jag har en BMW 530DAT -02 som jag kört rätt hårt med mellan oljebytena, tar ingen olja, byter olja var 1000mil.
(har iaf tills nya bilen kommer :-O) )
yel_low skrev:D5:an är ingen oljeslukare direkt, lite olja tar i stort sett alla motorer, inget fel med det.
men normalt sett behöver man inte fylla mer än kanske 1liter mellan bytena om man alls behöver fylla olja.
finns vissa nyare dieslar som dricker olja, Audi har nån bl.a..

du bör helst inte blanda olika oljor, just för oljeförbrukningen, de är som att de kan ta ett eller två byten innan en motor "accepterar" en annan olja och minskar på förbrukningen av olja, dvs att om man kör med Castrol ena bytet och nästa med mobil, tredje med statoil o.s.v. så kan den lätt dra olja mer än normalt, jämfört om man kör samma olja vid alla byten.

Turbon kan vara en orsak till oljeförbrukningen, har bilen rullat långt? dåligt luftfilter KAN öka oljeförbrukningen då den lättare suger olja genom turbonstätningar och vevhusventilationen.

jag har en BMW 530DAT -02 som jag kört rätt hårt med mellan oljebytena, tar ingen olja, byter olja var 1000mil.
(har iaf tills nya bilen kommer :-O) )
Tack för feedback. Turbon har jag själv lurat lite på... något som skallrar vid ca 1800-2000 varv, det är ungefär samma varvtal som turbon "pyser" som mest. Har dock inte det här kariktäristiska vinande ljudet från fläkten som man brukar få när turbon är otät. Luftfiltret är ju Volvos standard och det byter man varje 2.000 mil, inget värstingfilter..men standard som sagt och byts ju regelbundet.

Har också hört att bilar kan dra mer olja om man blandar olika oljor..därför fått rådet att aldrig blanda olika oljor!

Men när jag var tvungen att fylla på fanns inte Volvos olja på plats...så var tvungen att köpa annan. Rådgjorde med stationsägaren som menade på att Statoil 5w40 var den optimala oljan och att i princip så är alla oljor lika. Han menade på att blanda olika helsyntetsoljor inte var farligt. Men däremot skulle man inte blanda halvsyntet och helsyntet.

Låter dock logiskt som du säger att blandningen påverkar åtgången...kanske ska försöka köra på Volvos Castrol 0w30 framöver...borde ju gå att köpa någonstans, och sedan ha liggandes hemma för påfyllningsbehov.
Olja som olja,finns inga "volvos" jag har kört med biltemas billiga olja ganska många mil,inga som helst problem. Bilen i fråga var S60 D5 -06a på 250mil fylldes knappt 3deciliter olja. Värme + hög fart absolut inga problem. Den här bilen körde vi jämt utomlands. Bilen köpt med 2600mil såld med 13000mil
cole skrev:Olja som olja,finns inga "volvos" jag har kört med biltemas billiga olja ganska många mil,inga som helst problem. Bilen i fråga var S60 D5 -06a på 250mil fylldes knappt 3deciliter olja. Värme + hög fart absolut inga problem. Den här bilen körde vi jämt utomlands. Bilen köpt med 2600mil såld med 13000mil

det ligger nåt i det du säger, för Biltema gör ju inte sin egen olja. däremot finns det olja som man kan kalla "Volvos" olja, då flera av dagens oljor är speciellt framtagna för fabrikanterna och deras specar.

det finns tex en olja som uppfyller C3 Specifikationer, vilket är en olja som uppfyller flera moderna dieslars krav. ofta har det att göra med om bilen har PF eller inte, har den PF så ska oljan ofta uppfylla C3. Så är det inom NISSAN iaf.

Men det är olika mellan olika tillverkare, när jag jobbade på Volvo i samma Veva som D5 motorn kom, så fanns inga sådana krav, vi körde Mobil 0w40 i alla motorer i princip. Nu i dagens läge ligger viskositetsrekomendationen/kravet på 0w30 om jag inte minns fel på D5 med PF, då undrar många varför ska den ha så tunn olja? svaret ligger i en ökad serviceintervall, dvs 3000mil, samt att oljan späs ut mer med partiklar när bilen har PF, iom att den regenererar sig emellanåt. vilket gör att oljan blir tjockare med tiden, samt att den späs ut med bränsle.

Min Kusins V70 D5 -02 har vart en STHLM Taxi och rullat över 50000mil, i den har han kört sen han köpte den på 10w40 Shell Delsyntetisk olja, utan problem.

Så det går med all säkerhet att köra på billigare oljor, men att tänka på är att byta olja mellan intervallerna en extra gång.

Kontentan av det hela är att man läser i instruktionsboken vilka Krav och rekomenderade viskositeter tillverkaren ställer, och sen kikar man efter olja efter specarna.

Hoppas det gav klarheter i funderingarna. kärt barn har många namn, det kan man lätt säga i oljediskussioner, det finns ett flertal på nätet och dom verkar aldrig ta slut. men nu handlade denna tråd inte om billig eller dyr olja utan om en motor som tar olja, förmodligen över vad som är normalt.

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]