Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle idag smörja spliensen på drivaxeln för att få bort det där jobbiga knackandet.
Första hjulet gick bra men när jag ska lossa bulten på hjul 2 går den av.
Hur kan något sådant ske och hur gör jag nu.
Någon som har varit ute för liknande problem?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bulten ??? det finns ingen bult, drivaxeln är gängad längs ut och det sitter en mutter på den.

Vad hände, var det muttern som gick sönder elelr gick drivaxeln av? Om axeln gick av får du byta drivknut för de är en enhet.. .
Användarvisningsbild
av #27
VolvoB20 skrev:bulten ??? det finns ingen bult, drivaxeln är gängad längs ut och det sitter en mutter på den.
Det sitter bult från 99- :wink:
Du får nog plocka loss drivknuten och kolla om du kan få ut bulten när knuten är ur bilen, annars är det byte av knut som gäller..

/Thomas
Problemet löst!!!!
Lämna in hos en lokal verkstad. Han bytte drivknutarna. Tydligen väldigt vanligt att dessa bultar brister. Min hade gått av väldigt långt in så han var tvungen att byta drivknut men annars brukar dom kunna gänga ur dom för ca 400:-. Nu gick kalaset på 3000 men det är det förhoppningsvis värt. För nu är det knäpp tyst!!!

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]