Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Barkbiten skrev:
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev:Ingen mätte ljus-genomsläppet.
Intressant är också att nya V70 bilar är originaltonade med typ 75% ljusgenomsläpp. Pratade med en besiktningsingenjör och han menade på att det ofta blir problem. "Ibland går de igenom, ibland inte".
Mätverktyget finns inte på alla stationer, så ska de mäta ljusgenomsläpp måste ni be dem beställa hem apparatur för detta innan. Sjukt att man får underkänna något som knappt syns att det är tonat. Känns som det handlar mer om prestige än sunt förnuft och trafiksäkerhet.
Tur att det inte finns någon lag som säger att ditt fordon måste ha rutor för att klara besiktningen.
"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.
Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."
Aha! Så det är inte mörkheten som är problemet utan snarare just att det film på rutan!

Då förstår jag hur de kan underkänna utan att mäta ljusgenomsläppet. Ännu sjukare dock att de måste ta med rakblad för att se om rutan är filmad....vissa glasmästare gör ju toningen så snygg att skarven inte syns.

Rent teoretiskt så borde ju ett extra lager bakom glaset spegla mer än utan lager...men detta är något jag skulle vilja se mer vetenskapliga test på.

Intressant också att bilåterförsäljarna säljer bilara med film på 7 rutor (svagt svagt tonat på framsidor) när det om ovanstående talare har citerat rätt...inte är tillåtet alls med film - oavsett nivå på toningen! Det tar ju bilfirmorna dessutom bra betalt för. Säljer de olagliga bilar? Och informeras detta vid köpet, eller skyller man ifrån sig på köparen "köparen har beställt detta, därför har vi inget ansvar" typ.. eller likande?

Citatet ovan skulle man dock även kunna tolka som att film eller färgskikt ÄR tillåtet så länge det inte ger reflexer. Så det måste man kunna övertyga besiktningsmannen om i så fall.

Skulle vara intressant att reda ut detta. Kanske fler som stött på samma problem?

Det är ju precis det han säger
Film eller färgskikt ÄR tillåtet så länge det inte ger reflexer så jag förstår inet vart du får resten ifrån.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Det är ju precis det han säger
Film eller färgskikt ÄR tillåtet så länge det inte ger reflexer så jag förstår inet vart du får resten ifrån

Hmm...ja, men då kan man ju fråga sig hur Bilprovningen bedömer bilar som har film/toning/eller färgskikt på rutorna?

När Bilprovningen underkänner en ruta - eftersom det är film på rutan (endast märkbar genom att skära med rakblad, eller leta efter små skravar längst upp där rutan slutar) så skriver de på det här viset:

Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 1)
1. Sidoruta, fram, båda sidor, försedd med färgat skikt/film.

Då blir min följdfråga, hur kan skriva så? Tolkar man inte då texten ovan som så att färgade skikt/film är helt oacceptabelt?

Annars borde man ju skrivit 'sidoruta försedd med färgat skikt/film som ger störande reflexer och kan blända andra trafikanter'

Eller? Borde man inte mätt både ljusgenomsläpp samt kontrollerat om den verkligen bländar/reflekterar och särskilt när det är så svagt tonat att det knappt går att se - utan att skära med rakblad eller leta skarvar.

Jag är mycket skeptisk till detta.

Att överklaga hjälper ju inte mycket heller eftersom du ändå får körförbud efter en månad?
av III
Hej bilister.

Nu hoppas jag kunna hjälpa till och skapa klarhet i frågan om toningsfilmer på sidorutor fram och givetvis även på framrutan.
Toningsfim i sig är inte förbjudet att ha, men i praktiken är det en omöjlighet, där av texten, försedd med film. En ruta av klarglas, helt utan toning har ett ljusgenomsläpp på runt 85 %, en orginal sidoruta på vilken bil som helst som har en svag toning Ex Volvo, ( Knappt märkbar toning, dvs fabriksrutor) har ett ljusgenomsläpp som landar i stort sett exakt på gränsvärdet för ljusgemomsläpp. Dvs inte ens glapack kan monteras på vare sig sidoruta eller framruta och klara kraven. än mindre film med toning, om jag inte minns fel så hamnar man med ljusatste filmen någonstans runt 45-50% ljusgenomsläpp.
Summan av detta är att sitter det film på främre sidorutor och/eller framrutan så är mätning helt onödigt. Kan omöjligebn klara kraven. I Besiktningsteknikerns kontrollprogram står det att man inte får ha film och att det ska bedömmas med tvåa. Så dom som inte har fått dom underkännda får nog tacka för slumpen gjort att Bilprovningen missat det. Sen finns det dom som påstår att det är okey, att just dreas film klarar kraven, att dom lackerar rutor osv, att det skulle vara ok. Detta är sådeles helt fel.

Hoppas detta klargjort något.
av ak84
Funderar på att tona 5 rutor på min v70n och vet att det finns solarplexius men helst skulle jag vilja ha riktig solfilm, någon som vet om det finns nån firma i Göteborgs trakten som gör det för en hyfsad peng? Är det värt att lägga extra pengar på få gjort det riktigt än att köpa solarplexius?
Användarvisningsbild
av Sharkman
4250kr inkl moms för 7 rutor på MrCap i Jönköping. Jag blev nöjd.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]