Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jan-A
Tjena!

Har en V70N-06, 140 hk. Tidigare har jag kört en SAAB 9000 CD 2.0 -91. Jag upplever att Volvon är lite "vinglig" på vägen jämfört med SAAB:en som går som på räls. Det känns som om Volvon är mycket känsligare för små rattrörelser än SAAB:en vilket gör att Volvon känns betydligt mer "nervös" i styrningen.

På Volvon sitter Michelin Pilot Primacy som sommardäck och Nordfrost 3 som vinterdäck. Jag upplever samma "vinglighet" både med sommar- som vinterdäcken. Är styrningen mycket direktare på Volvon eller ligger det något annat bakom denna känsla?

Någon som upplevt samma "vinglighet"?
av NCR
Jan-A skrev:Tjena!

Har en V70N-06, 140 hk. Tidigare har jag kört en SAAB 9000 CD 2.0 -91. Jag upplever att Volvon är lite "vinglig" på vägen jämfört med SAAB:en som går som på räls. Det känns som om Volvon är mycket känsligare för små rattrörelser än SAAB:en vilket gör att Volvon känns betydligt mer "nervös" i styrningen.

På Volvon sitter Michelin Pilot Primacy som sommardäck och Nordfrost 3 som vinterdäck. Jag upplever samma "vinglighet" både med sommar- som vinterdäcken. Är styrningen mycket direktare på Volvon eller ligger det något annat bakom denna känsla?

Jepp, samma här. Retade mig som tusan på "kamelkänslan" i början men jag vande mig efter några veckor och nu tänker jag inte på det.
Användarvisningsbild
av frilins
Jag har faktiskt inga problem med detta, tycker att min går som på räls däremot låter däcken/hjullagren väldigt högt.

Hur yttrar sig problemet, känns bilen "vinglig" när ni håller ratten stilla?
Är detta ett vanligt problem?
av NCR
Att v70n har ett högt vägljud (för biltypen och priset märk väl) är ju tydligen ett såpass känt problem att Volvo har ett speciellt kit som de installerar hos folk som klagar (som vi pratar om i en annan tråd).

När det gäller vingligheten tror jag det beror vilken bil man hade innan. Jag hade en ganska sportig bil med mycket fast dämpning från VW-koncernen innan min v70 och blev nästan chockad av hur mjuk och gungig den kändes. Men som sagt, jag vande mig vid det och idag tänker jag inte på det alls.

Naturligtvis kan det handla om ett fel i ditt fall Jan-A, men då måste man ju känna på bilen själv för att kunna avgöra om det är "normalt".
Användarvisningsbild
av frilins
Jo det har du naturligtvis rätt i, klart att det har betydelse vilken bil man haft innan.
Jag har läst tråden du menar men det konsiga var att det lät inte dom första dagarna utan det uppstod tjut efter någon dag...

Min son har en SAAB 900 -90 men den tycker jag flyger friskt hit och dit och känns "svår" att hålla på vägen i höga hastigheter.
av NCR
frilins skrev:Jo det har du naturligtvis rätt i, klart att det har betydelse vilken bil man haft innan.
Jag har läst tråden du menar men det konsiga var att det lät inte dom första dagarna utan det uppstod tjut efter någon dag...

Min son har en SAAB 900 -90 men den tycker jag flyger friskt hit och dit och känns "svår" att hålla på vägen i höga hastigheter.
SAAB? Från 1990? Och så kommer du och klagar på folk som vill ha tv i bilen från en trafiksäkerhetssynpunkt. :lol:
av Jan-A
Hur den känns vinglig ja...

Jo nog går den stabilt alltid, men den känns väldigt snabb i rattrörelserna. Små rattrörelser på en ratt som "går lätt" ger stora däckutslag vilket då upplevs som vingligt. På SAAB:en är styrningen trögare samt jag upplever att det behövs större rattrörelser för att styra bilen....

En tanke har varit att styrservotrycket är betydligt högre i Volvon vilket ger en mer nervös, eller distinktare om man nu tycker det, styrning..

Skulle det vara möjligt att skruva ner servotrycket för att lugna ner styrningen?
av svensen
Jan-A skrev:Tjena!

Jeg har en 2001 2.0 LT og opplevde det samme som deg. Med Michelin Pilot Primacy føltes bilen alt for lett på styringa, dessuten bråkte det fælt.

Jeg bytta til Nokian NRVi og ble veldig godt fornøyd med det. Bedre komfort, bedre styring og mindre støy, bortsett fra når du provoserer dekkene mye – da bråker de mer enn Pilot Primacy. Men det er min erfaring... :-)

Mvh

Sven
av Jan-A
Tack, det var intressant att höra.

Men jag upplever samma "vinglighet" med dubbdäcken Nordfrost 3...
Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]