Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Vi kommer ingenstans med detta
Vissa hävdar A andra hävdar B
Att en bil med en servicebok full av volvostämplar är värd mer än en bil som inte har det är löjligt.
Jag kan tex gå till en privat mek. JA en bekant som ÄR mekaniker men INTE jobbar på volvo o göra en service för låt oss säga halva priset.
Vad säger då att bilen inte är korrekt servad.
Idiotier enligt min mening.
Även om JAG gör den själv så vet jag att bilen servats RÄTT.
Finns massa exempel på när en volvoverksta inte gjort rätt.Detta gäller fler märken så klart.
När jag själv råkade ut för det så var det droppen.
Hellre gör jag den själv o vet att det blir rätt.
Ska man serva på verksta som vissa säger så ska man väll göra det hela bilens livslängd 60 000 mil o uppåt.
Om du tror att du får mer för bilen då så är du nog lurad.

Folk har bara fått fel uppfattning att bara om bilen är stämplad så är det en bra bil.
Bilar jag köpt har varit med full service bok o även utan. Dom håller lika bra. Det gäller bara att vara nogran när man letar.
av D2-
Håller med! visst,om man vet med sig att man vet vad man gör, så är en stor fördel att man vet mer om sin egen bil!
MEN som jag ville påpeka i mitt förra inlägg var att det finns alldeles för många hemma-fixare som TROR de kan! detta brukar inte vara lönsamt i längden och det i regel avslöjas ganska snabbt när man är i köpartagen, och är i kontakt med "dessa"!!

Sen vet jag av erfarenhet att det finns riktiga service-boks-ryttare som bara ska pruta om det skulle saknas en stämpel!! -av gammal princip! Detta bör man vara medveten om...

Själv har jag tröttnat på att fixa med min bil, och har därför valt konceptet "PST" "personlig service tekniker", där jag som sakkunnig (fd. mek) kan stå bredvid mekanikern om jag så skulle önska, nu har jag kommit att få en så bra kontakt med min mekaniker att jag litar på honom till fullo! Anmärker han på något så vet jag att han inte försöker lura mig på pengar, utan att det är för min säkerhet/bilens välbefinnande! Tycker det är värt dom extra pengarna, att lämna in bilen!

Men som sagt valet är upp till var och en!! man måste alltid väga upp fördelarna mot nackdelarna!
av Lövet
greeeken skrev:Vi kommer ingenstans med detta

Jag kan tex gå till en privat mek. JA en bekant som ÄR mekaniker men INTE jobbar på volvo o göra en service för låt oss säga halva priset.
Vad säger då att bilen inte är korrekt servad.
Idiotier enligt min mening.
Även om JAG gör den själv så vet jag att bilen servats RÄTT.
Du missar en väldigt uppenbar sak när det gäller bilförsäljning. Det spelar inte ett dugg roll vad du vet om att bilen är skött ordentligt. Det som betyder något är vad du kan bevisa för en potentiell köpare. Säg vad du vill men stämplar från Bilia ger ett högre värde på bilen är "Nisse smide & Verkstad".

Sedan kan man alltid diskutera när skillnaden i andrahandvärde blir mindre än kostnaden för att göra servicen. På äldre bilar (kanske -00 och äldre) tjänar man sannolikt inte på att serva på märkesverkstad längre.
av zwampen
Har precis gjort en egen 12000 mila service. Jag blev rätt sur när jag plockade bort kupéfiltret som Nordiskabil i Luleå bytte vid 10000 mil. Jag vet inte om dom tryckt i fel filter eller om dom bara har monterat det fel väg, men det var inte vidare vackert i alla fall. Jag fick i alla fall vatten på kvarn för att göra egen service!! http://www.ladda-upp.com/bilder/6492/kupefilter
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]