Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svess
Hej,

Har nyss köpt en Volvo V70 170 hk med manuell låda. Gått 5900 mil. Kopplingen tar väldigt högt upp, och det är ju ofta ett bevis på att kopplingen kan vara slut, men kanppast i detta fallet. Dom 5900 milen har mest gått 3 mil åt gången på motorväg några gånger per vecka.
Nu hörde jag att det inte går att justera kopplingen p.g.a. att den är självjusterande. Stämmer verkligen detta? Om den går att justera, är det ett stort jobb? Tacksam för svar från er nyaste medlem.

Mvh
svess
Har samma på min V70N-04 som gått c:a 7000 mil. Bytte kopplingen för någon månad sen och den tar lika högt upp nu som innan. Var samma på Golfen jag hade innan. Tror det har något att göra med att det är hydraulisk koppling som justerar sig själv och därför tar högt upp. Rätta mig gärna om jag har fel.
av Ogya
Jag tror inte denna lågmomentare har självjusterande.
Man kan sänka dragläget om man går från hård till mjuk slang. Jag vet dock inte om denna variant redan har mjuk slang.
Varför byta hela kopplingen och inte bara lamellen? (Tja, jag vet att det tyvärr är en sats man får om man beställer nytt. Men man kanske kan få tag i en lös lamell på skroten från en bil som inte gått så långt?)

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]