Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mordred
Tjenare jag har tänkt byte bil och har blivit sugen på en Beg S60 eftersom den ser rätt så läcker ut för att vara en volvo. Men efter att ha suttit och läst Begtest efter begtest så börjar man undra hur bra denna bil är egentligen.

Dåligt bagageutrymme, ingen körkänsla, uselt utrymme i baksätet, dålig motor om man ej kommer upp i 200hk versionerna mm, varje bilduell dem ställer upp i så är det typ bara stolarna som är bra :-).
Någon som har en IRL erfarenhet av denna bil eller ska man lägga ett par tusen till och gå upp till en s70 el s80. Om inte, vilken motor och årsmodell ska man välja så man inte blir besviken.
av jeje
Tja, till att börja med vill jag bara säga att S60 är en dyrare bil än S70.

Jag har nyligen köpt mig en s60 2.4t. Den har 200 hästar och jag tycker att det är riktigt bra tryck i motorn.

Jag har tidigare haft en s40 men jag tycker att s60 är mycket rymligare och den har mycket mer körglädje.

Tycker faktist du borde provköra bilen och inte tro för mycket på olika beg tester för jag tycker iaf att s60 är en toppen bil
av sopwith
Om man läser begtester så finns det väl ingen bil som man skulle våga satsa på, jag har en S60-01 med 140hk motorn, den har gått ca 6000 mil, jag hade iof gärna haft mera motor men det räcker gott då den bara drar 0,75 liter milen, i övrigt ligger bilen som ett strykjärn i kurvorna, om man med körglädje menar att bilen redan i 50 km/h känns som att det går i 200 väljer jag gärna bort detta, S60 är bekväm, man åker som en kung, radion HU-603 slår det mesta som finns standardmonterat på fingrarna, när bilen vill att man plåstrar om den så finns det gott om verkstäder som kan Volvo.

mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Va??
Vad ÄR det du har läst?
Dåligt bagageuttrymme?
Ja om du jämför med en boing-747 så ja.
Fåt lätt platts med en barnvagn och en stor resväska bak.
Dåligt baksäte? Nja jag sitter fram så jag vet inte.
170 H motorn är helt okej.
Lung o harmonisk men det är efter 4500 varv det börja hända saker.
Turbomotorerna är klart bättre o där rör dom på sig oxå
av matzen10
Jag har en S60 2,5T AWD, 2004. Köpte den med 6400 mil på mätaren och har sedan dess kört 8000 mil till. 2 vuxna & 1 barn i familjen. (även tidigare bil var en S60 som jag körde i 3000 mil.)

Visst har det varit några garantiåtgärder på bilen (både från mig och förste ägaren "bylle" här på forumet) men inte ett enda modellspecifikt problem, vare sig i motor eller karosseriet.
Enbart slitdetaljer utbytta för övrigt.

På förhand kan du själv konstatera att bagageutrymmet inte är det största du sett men du får plats med en barnvagn och lite packning som "greeken" säger. Har du större behov får du nog fundera på V70 istället (S80 är marginellt större i bagaget).
Körkänslan kanske beror på vilket motoralternativ du väljer.. Men upplevelsen är däremot mycket bra! Intimt, ergonomiskt och komfortabelt. Den längsta dagsetappen jag gjort i S60 är 50 mil och det var bara finemang.
Utseendet har S60 med sig (jämfört med S80, tycker jag).
Baksätet är inte stort, det är sant, vilket inte heller kommer som en överraskning eftersom du har kollat det innan köp. Funkar för barn på längre sträckor men inte för de som är, typ, 180 cm.
Så gillar du biltypen och inte så ofta fraktar vuxna längre sträckor tycker jag du ska ta dig en rejäl åktur och "känna in" en S60!
För mig är den lite sportig när man e på det humöret men även komfortabel när man e på det humöret.

Hoppas du får många bra & tänkvärda tips som du kan ta med dig till bilhallen..!

p.s. Efter 14000 mil är bilen fortfarande skrammelfri och inredningen har klarat sig mycket bra från repor. Undantaget nederkant på ratten som e repig (vilket jag delar med många gifta män = ringen sliter = löses med att kasta ringen ?:-/ :-O) ).

M V H
---> matz
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag tycker S60 är en kanonfin bil. En strålande vägvagn. Jag har kört många tusen mil i flera exemplar och "tvingades" byta till V70 pga utökad familj 8) S80 är rymligare men inte riktigt så bra på vägen. S40N är ingen höjdare anser jag, nästan lika dyr som S60 och betydligt sämre att åka långt i, plastigare etc. S60:ns brister är de uppenbara, utrymmena.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Då jag hade min 850T5 (blev stulen ett par gånger) så tillbringade jag ca 3.5 månader i en s60 170h hyrbil. Det jag imponerades av var den avsevärda positiva skillnaden (till s60´ns fördel) körkänslan jämfört med 850´n. Jag har aldrig kört lt eller full turbo varianten av s60 men de måste vara grymt sköna.
Har man inte behov av kombi så är s60 mycket intressant. Så, Mordred ! bara ut & povköra Volvos olika modeller så märker du snart vilken som passar just dig.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]