Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill bara avsluta den här tråden med att klargöra att hela växellådsproblematiken som jag beskrev överst i tråden berodde på för lite olja i växellådan.

Så har du problem med att den lägger i växlarna sent eller med ett brak samt urkoppling i kurvor så börja med att fylla på oljan :)

Tack för alla tips.
av maf
Hej.

Jag var ute och försökte hitta någonstans att kontrollera automatlådeoljan i säkert 20 minuter utan att hitta något.

Läste i en annan tråd att det ska sitta någon gul kork längst bak i motorrummet (närmast kupen gissar jag dom menar då), men jag hittar då inget där.

Det enda jag hittar är en svart kork med gul text, som det står något om bromsolja på och att man ska rengöra korken innan man skruvar loss den. Det är väl inte den?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gul oljesticka på framsidan av växellådan, långt ner.
av svensen
maf skrev:Hej.

Jag var ute och försökte hitta någonstans att kontrollera automatlådeoljan i säkert 20 minuter utan att hitta något.

Läste i en annan tråd att det ska sitta någon gul kork längst bak i motorrummet (närmast kupen gissar jag dom menar då), men jag hittar då inget där.

Det enda jag hittar är en svart kork med gul text, som det står något om bromsolja på och att man ska rengöra korken innan man skruvar loss den. Det är väl inte den?
Stå ved venstre forskjerm. Ta utgangspunkt i den nærmeste tennpluggen. Se 15-20 cm nærmere deg, og 15-20 cm til venstre (mot kjøleviften). Helt i bunnen av motoren sitter den gule pluggen.

Se bilde her:
http://www.nordicae.com/pages/dipstick.html

Mvh
Sven
av maf
svensen skrev:Se bilde her:
http://www.nordicae.com/pages/dipstick.html

Mvh
Sven
Tackar tackar! Bilder gör alltid susen för motor-newbies som mig. :-)

Mvh
Magnus

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]