Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zuBBe
Hejsan

Jag har en volvo v70 av årsmodell 04 hemma.. köpte den för ett halvår sen o för ca 1 vecka sen så fyllde jag på olja i den.. hällde då i 4 liter olja köpt från biltema.. Idag var jag o några kompisar ute o åkte bil. Vi åkte till ett samlingsställe för bilar, där det hölls en träff. Väl framme bestämmde jag mig hastigt för att burna lite med bilen. Jag burnade 3-4 ringar i två olika omgångar, sedan körde jag därifrån utan att stänga av bilen. Efter ca 2-3 mins körning (nästan 1km) så dör bilen mitt i en rondell o ja lyckas med frikoppla och rulla in bilen till en mack som låg precis vid rondellen. Bilen säger att oljetrycket e förlågt och när vi kollar oljestickan så finns det knappt någon olja i :S

Jag köper 1 liter olja och fyller på och sedan dess har bilen gått perfa. Jag kom hem för ca 30 minuter sen och detta hände för ungefär 2 timmar sen. Så bilen har funkat perfekt i ca 1.5 timmar. Vi kollade efter läckage men inget läckage har upptäckts.

Bilen har fungerat helt perfekt fram tills jag gjorde den här förbannade burnen idag.. Inget har indikerat på för lågt oljetryck föräns efter burnen då den helt plötsligt dog.

Vad kan ha hänt? Vart f*n har all olja tagit vägen? Om det var läckage hade jag märkt det hemma med.

Extremt tacksam för snabba svar
Moget.

Du och vår moderator Sweeman kan skapa en egen avdelning om misslyckade burnouts. :wink:
av zuBBe
ja men vad för problem? varför har den bettet sig såhär? kan det ha varit så att när jag när jag var uppe i varvstoppet så kan jag ha skjutit upp olja i vevhusventilationen? vad ska man göra då? HJÄÄLP!!!
För det första, vad har du för motor i din bil.

För det andra, hur länge har du kört med motorn helt tom på olja? Kan du fylla på 4 liter är dn i princip tom.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.