Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Är lite inne på att byta min s40 2,4i mot den lite större modellen s80 2,4t(limited edition). Hur är det med omkörningsegenskaperna i dom bilarna? Räcker motorn till för en så stor kaross? Har kikat lite på ett företag som heter TM-chiptuning och enligt gästboken på deras sida verkar kunderna sjukt nöjda. Kan det kanske vara nått? Har även en fråga angående styrningen på limited edition-utgåvan som enligt vad jag läst mej till fått hjulvinklar justerade så att styrningen skall bli mer direkt. Någon som kört både vanlig s80 och limited edition och som kan säga om det är någon märkbar skillnad?
Användarvisningsbild
av Funk
Limited edition är exakt samma bil som vanliga S80 mekaniskt sett, inget skiljer..
Chippa hos A-tech, BSR eller TME/MTE och du kommer att få betydligt bättre drag i mellanregistret. Inte för att 2.4T är otillräcklig i sig, men det är stor skillnad efter chippning.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Degnell
När jag frågade om skillnaden mellan vanlig och limited edition S80 menade jag inte motormässigt utan chassit. Enligt vad jag läst skall limited edition vara försedd med sportchassi, automatisk nivåreglering och andra hjulvinklar för att få en mer direkt styrning och lite mer körkänsla. Tänkte om någon provat både en vanlig s80 och en limited edition och kunde svara på om det var märkbar skillnad på chassit? Jag har nämligen provat min morbrors 170 hästars S80 som alltså inte har allt det som jag just skrev att LE hade, och det känns lite som att köra båt. Ingen direkt känsla i styrning och rätt svajig och svampig. Hade hoppats på att det iaf var lite annat att köra limited edition.

Anledningen till att jag kikat på TM-chiptuning var att dom har ett center här i stan och att priset låg på 3990:-(jämfört med BSR som skulle ha 7900 härliga riksdaler).
av Lövet
Teknikens Värld testade Limited Edition när det begav sig och de påstod i alla fall att skillnaden märktes. Inte jättemycket, men den fanns där. S80 är ingen sportbil, vilka hjulvinklar du än ställer på den och lika rapp i styrningen som en S40N kommer den aldrig att bli.
Användarvisningsbild
av Degnell
Jag är medveten att den inte kommer i närheten av min S40n(som dessutom är utrustad med sportchassi) i köregenskaper, men tänkte att den kanske med dessa modifikationer kan komma i närheten av en S60 iaf. Läste att en reporter för DN motor också tyckte chassit gjorde bilen till en trevligare upplevelse. Jag är inte ute efter någon sportbil. När jag körde min morbrors S80 tänkte jag att med lite mer drag i motorn och lite mer körkänsla så skulle jag nog stortrivas, så jag hoppas att limited editionen som jag nu med största sannorlikhet skall åka runt 28 mil för att titta på skall vara allt jag hoppas att den är. Känns rätt bortkastat att åka Eskilstuna-Jönköping t.o.r. och komma hem med samma bil :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Skall du ha en S80 med lite bättre (sportigare) känsla så kanske du skall leta efter en med 4C. Limited Edition är inte så mycket roligare att köra än vanliga tidiga vagnar om du frågar mig. Däremot så är den ju ganska snygg och ovanlig. En senare vagn med 4C och 18" är dock en hel del roligare att köra, och förvånansvärt rolig på kurvig väg, dock har jag bara kört T6:or på senare år.

Jag är dock tveksam till att chassiet i LE skulle vara annorlunda på andra sätt än just sportsättningen, jag har för mig att alla delar och hjulvinklar är samma på alla S80 -02. Det vär länge sedan jag gjorde hjulinställningar på en sådan, men jag vill minnas att det var samma värden på alla, men jag kanske minns dåligt.

/Thomas

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.